In Romania, companiile prefera sa ofera personalului abonamente la clinici private in defavoarea asigurarilor private de sanatate. Motivele care sustin aceasta situatie sunt desigur de ordin financiar. In timp ce asigurarea de sanatate aduce avantajul deductibilitatii maxime de numai 200 de euro/ angajat, abonamentele la clinicile private sunt mai avantajoase prin faptul ca se justifica mai usor la impozitul pe venit.
Se pare ca deductibilitata de 200 de euro nu este avantajoasa pentru marile companii. Astfel, daca pentru un angajat se cotizeaza 30 de euro lunar, intr-un an de zile cheltuielile totalizeaza 360 euro. Potrivit legii, impozitul aferent acestei contributii pentru fiecare angajat este de 290 euro. Astfel costul total pentru un angajat se va plati 650 euro per angajat, din care se deduce 200 de euro, iar compania se alege cu 32 de euro, suma care reprezinta 16% din cei 200 de euro dedusi.
Cele doua optiuni difera prin perioada de spitalizare, care este acoperita numai de asigurarile de sanatate privata.
Persoanele care cotizeaza la abonamente, beneficiaza de un tratament si preventie in functie de planul de beneficii, pe care l-au ales. Insa, aici nu intra si acoperirea spitalizarii de catre asigurator. De asemenea sunt asigurate doar serviciile medicale din cadrul clinicii, cu care s-a incheiat contractul.
Cei care opteaza pentru asigurarile de sanatate au asigurata si perioada de spitalizare intr-un centru privat. Insa, principala hiba a politei este ca asiguratul beneficiaza doar de tratamentul afectiunilor care survin dupa incheierea contractului.
In prezent, piata serviciilor medicale private este de aproximativ 200 milioane de euro pe an si este formata din zeci de clinici private si doar doua spitale de dimensiuni mai mari - Euroclinic (care colaboreaza cu Interamerican) si MedLife (colaboreaz cu AIG). Piata este reprezentata de urmatorii operatori de servicii medicale private sunt Medicover, MedLife, Centrul Medical Unirea, Medsana, Sanador, Clinica Polisano, Hiperdia.
Cei mai importanti asiguratori care activeaza pe aceasta piata sunt: Allianz - Tiriac, AIG Life, Aviva, BCR Asigurari sau Generali. Dintre acestia, unele societati de asigurare ofera servicii exclusive precum: Aviva- Medicover, Interamerican - Euroclinic, AIG Life- MedLife.
Sursa: Adevarul, 11 iunie 2007
marți, 12 iunie 2007
miercuri, 30 mai 2007
Sa ne destindem putin
Nu intotdeauna ceea ce se vede este si real. Multi sunt aceia care-si doresc ca anumite lucruri sa se intample si putini sunt aceia care le sunt indeplinite dorintele. Vizionati clipul urmator - asta asa, ca sa ne destindem putin. Nu?
miercuri, 16 mai 2007
Ultima varianta a taxei de inmatriculare auto
Alta varianta, tot „finala“, a proiectului de Cod fiscal a aparut pe 4 iunie, ea introducind o noua taxa pe masini. Prin proiectul privind modificarea Codului fiscal, procentul platit la valoarea CIP (fara taxe) a unui autoturism, adica acciza perceputa pina la 1 ianuarie 2007 de stat, va fi eliminat.
In schimb, se aplica o taxa speciala pentru prima inmatriculare a autovehiculului in Romania, atit din provenienta autohtona, cit si din import, si este platita de agentii economici producatori sau importatori si de catre persoanele fizice care cumpara autoturisme.
In capitolul al treilea al proiectului, articolul 214, se precizeaza ca intra sub incidenta taxei speciale autoturismele si autovehiculele, inclusiv cele comerciale, cu masa totala autorizata de pina la 3,5 tone. Taxa speciala variaza in functie de normele Euro pe care le indeplineste autoturismul si de cilindree. Pentru masinile rulate, se ia in considerare si virsta autoturismului .
Taxa pe Logan, cit la Mercedes
De exemplu, pina in prezent, pentru un Logan de 1,5 litri dCi, cu motor diesel de 65 de cai-putere, se aplica pentru masina noua o acciza de 1% din pretul initial. Pretul de pornire pentru varianta diesel Logan este de 7.390 de euro, iar nivelul accizei ajunge la 73,9 euro. In cazul taxei speciale, situatia se schimba dramatic, valoarea taxei speciale atingind 230 de euro. Acest nivel de taxare se va mentine si pentru modelul din import Renault Clio, care beneficiaza de exact acelasi motor care indeplineste normele Euro 3. Clio a fost cel mai bine vindut model din import in 2005 in Romania.
Potrivit expertului in taxe al firmei de avocatura Salans, Gabriel Biris, in noile conditii se va plati mai mult pentru un Logan decit pentru un Golf. „Pentru Dacia Logan taxa speciala este mult mai mare decit acciza practicata pina acum. Prin comparatie, pentru un Golf de aceeasi cilindree se va plati 108 euro, doar pentru ca acesta are standard Euro 4. E mai bine chiar decit cu acciza actuala, care valoreaza 150 de euro, pentru acelasi Golf“, ne-a spus Biris.
Avantajul luxului
Reprezentantul Salans a adaugat ca noua formula de taxare avantajeaza, paradoxal, masinile mai scumpe. „Aceasta taxa inlocuieste practic acciza. Ea era procent din pretul masinii. Acum taxa se calculeaza in functie de cilindree si de gradul de poluare. Aceasta formula avantajeaza masinile care polueaza foarte putin si pe cele cu optiuni fata de cele cu dotari standard“, a explicat Biris. Practic, se ajunge in situatia in care taxa speciala aplicata pentru achizitionarea celui mai mic motor de la Mercedes C-Klasse, de 18 litri, care indeplineste standardele Euro 4, sa ajunga la 282,9 euro, in conditiile in care pretul CIP al acestui autoturism incepe de la un minimum de 25.615 euro.
Protectionism fata de rablele din import
„Este o masura de protectionism pentru ca s-a fluturat mult prea mult ideea ca o data cu aderarea Romaniei la Uniunea Europeana va fi posibil sa importi orice autoturism. Cred insa ca gusturile cumparatorului roman s-au mai cizelat in cei 16 ani si lumea incepe sa cheltuiasca banii pe lucruri serioase si nu asa cum s-au speriat toti pe masini de 200-300 de euro“, spune Edwin Keletin, redactor-sef al revistei „ProMotor“.
Taxa speciala ar putea ajunge la 2.750 de euro pentru un autoturism de 1,8 litri, non-Euro, fabricat in 1995.
Calculul taxei speciale
Fiecare centimetru cub (A) se inmulteste cu valoarea exprimata in euro sau eurocenti (B) din coloana a treia a primului tabel. Aceasta valoare se inmulteste la rindul ei cu coeficientul de corelare (C) al taxei prevazut in a doua coloana din al doilea tabel. Coeficientul de reducere (D) a taxei in functie de virsta autovehiculului se regaseste in a doua coloana din tabelul al doilea. Dupa scaderea a 100 de unitati din valoarea coeficientului de reducere si impartirea la 100, inmultiti acest rezultat cu primii trei factori si veti obtine valoarea finala a taxei speciale.
Taxa speciala = A x B x C x (100 - D)/100
Sursa: Cotidianul
In schimb, se aplica o taxa speciala pentru prima inmatriculare a autovehiculului in Romania, atit din provenienta autohtona, cit si din import, si este platita de agentii economici producatori sau importatori si de catre persoanele fizice care cumpara autoturisme.
In capitolul al treilea al proiectului, articolul 214, se precizeaza ca intra sub incidenta taxei speciale autoturismele si autovehiculele, inclusiv cele comerciale, cu masa totala autorizata de pina la 3,5 tone. Taxa speciala variaza in functie de normele Euro pe care le indeplineste autoturismul si de cilindree. Pentru masinile rulate, se ia in considerare si virsta autoturismului .
Taxa pe Logan, cit la Mercedes
De exemplu, pina in prezent, pentru un Logan de 1,5 litri dCi, cu motor diesel de 65 de cai-putere, se aplica pentru masina noua o acciza de 1% din pretul initial. Pretul de pornire pentru varianta diesel Logan este de 7.390 de euro, iar nivelul accizei ajunge la 73,9 euro. In cazul taxei speciale, situatia se schimba dramatic, valoarea taxei speciale atingind 230 de euro. Acest nivel de taxare se va mentine si pentru modelul din import Renault Clio, care beneficiaza de exact acelasi motor care indeplineste normele Euro 3. Clio a fost cel mai bine vindut model din import in 2005 in Romania.
Potrivit expertului in taxe al firmei de avocatura Salans, Gabriel Biris, in noile conditii se va plati mai mult pentru un Logan decit pentru un Golf. „Pentru Dacia Logan taxa speciala este mult mai mare decit acciza practicata pina acum. Prin comparatie, pentru un Golf de aceeasi cilindree se va plati 108 euro, doar pentru ca acesta are standard Euro 4. E mai bine chiar decit cu acciza actuala, care valoreaza 150 de euro, pentru acelasi Golf“, ne-a spus Biris.
Avantajul luxului
Reprezentantul Salans a adaugat ca noua formula de taxare avantajeaza, paradoxal, masinile mai scumpe. „Aceasta taxa inlocuieste practic acciza. Ea era procent din pretul masinii. Acum taxa se calculeaza in functie de cilindree si de gradul de poluare. Aceasta formula avantajeaza masinile care polueaza foarte putin si pe cele cu optiuni fata de cele cu dotari standard“, a explicat Biris. Practic, se ajunge in situatia in care taxa speciala aplicata pentru achizitionarea celui mai mic motor de la Mercedes C-Klasse, de 18 litri, care indeplineste standardele Euro 4, sa ajunga la 282,9 euro, in conditiile in care pretul CIP al acestui autoturism incepe de la un minimum de 25.615 euro.
Protectionism fata de rablele din import
„Este o masura de protectionism pentru ca s-a fluturat mult prea mult ideea ca o data cu aderarea Romaniei la Uniunea Europeana va fi posibil sa importi orice autoturism. Cred insa ca gusturile cumparatorului roman s-au mai cizelat in cei 16 ani si lumea incepe sa cheltuiasca banii pe lucruri serioase si nu asa cum s-au speriat toti pe masini de 200-300 de euro“, spune Edwin Keletin, redactor-sef al revistei „ProMotor“.
Taxa speciala ar putea ajunge la 2.750 de euro pentru un autoturism de 1,8 litri, non-Euro, fabricat in 1995.
Calculul taxei speciale
Fiecare centimetru cub (A) se inmulteste cu valoarea exprimata in euro sau eurocenti (B) din coloana a treia a primului tabel. Aceasta valoare se inmulteste la rindul ei cu coeficientul de corelare (C) al taxei prevazut in a doua coloana din al doilea tabel. Coeficientul de reducere (D) a taxei in functie de virsta autovehiculului se regaseste in a doua coloana din tabelul al doilea. Dupa scaderea a 100 de unitati din valoarea coeficientului de reducere si impartirea la 100, inmultiti acest rezultat cu primii trei factori si veti obtine valoarea finala a taxei speciale.
Taxa speciala = A x B x C x (100 - D)/100
Sursa: Cotidianul
joi, 10 mai 2007
Rovinieta, disponibila fractionat
Rovinieta poate fi cumparata fractionat, pentru sapte zile, o luna, trei luni, sase luni si un an. Taxa de utilizare a drumurilor nationale, in sistemul de rovinieta, va putea fi achitata, incepind cu jumatatea lunii mai 2007, si pentru perioade mai mici de un an, respectiv pentru sapte zile, treizeci de zile, trei, sase si 12 luni.
Desi vinieta fractionata ar trebui sa poata fi achizitionata imediat, aceasta nu se va intimpla deoarece este necesara reinnoirea contractelor semnate de Compania de Autostrazi si Drumuri Nationale cu distribuitorii de roviniete, spune Sorin Sirbu, director general pentru infrastructura rutiera in Ministerul Transporturilor. Acesta estimeaza ca va mai dura doua saptamini pina cind rovinietele fractionate vor putea fi cumparate. „Trebuie schimbate contractele, formele rovinietelor pentru a fi permisa grafic marcarea perioadei de valabilitate. Probabil ca noile roviniete nu se vor putea achizitiona imediat“, spune acesta.
Mai mult, din cauza numarului mai mare de roviniete care trebuie eliberate in perioada imediat urmatoare, CNADNR va comercializa si roviniete aflate in stoc, care vor avea inscriptionati anii 2005 sau 2006 pina la eliberarea unui nou contingent care sa aiba inscris anul 2007.
Valabilitatea rovinietei este trecuta pe documentul care atesta plata, respectiv bonul fiscal, chitanta sau factura, care trebuie pastrate de utilizatori la bordul vehiculului. Lipsa chitantei, chiar si in conditiile in care rovinieta este aplicata pe parbriz, conduce, in cazul verificarilor, la anularea valabilitatii acesteia, precum si la aplicarea sanctiunilor contraventionale de catre personalul abilitat pentru efectuarea controlului, se mai arata intr-un comunicat al CNADNR.
Utilizatorii de roviniete inscrise cu anii 2005/2006 nu vor fi amendati contraventional daca rovinietele se incadreaza in perioada de valabilitate inscrisa pe documentul de plata.
Cuantumul amenzilor aplicate pentru neachitarea taxei de drum va fi cuprins intre trei si 4,5 milioane lei in cazul autoturismelor, intre 15 si 25 de milioane de lei pentru microbuze, intre 30 si 45 de milioane de lei pentru autocare si intre zece si 70 de milioane de lei in cazul vehiculelor destinate transportului de marfa.
Cit costa?
Taxa pentru o zi, in cazul autoturismelor, va fi echivalentul in lei a 0,6 euro, indiferent de clasa de poluare. Pentru sapte zile, vinieta va costa trei euro, la motoare non-Euro, 2,4 euro la Euro 1 si 1,8 euro pentru motoare Euro 2 sau mai putin poluante. Vinieta pentru o luna va costa sase euro pentru cele mai poluante autoturisme, 4,8 euro pentru Euro 1 si 3,6 euro pentru restul, iar cea pe sase luni, in ordinea de mai sus, 15, 12 si, respectiv, noua euro. Vinieta valabila pentru un an ramine cu pretul neschimbat cel putin pina la 1 ianuarie 2008, cind se va scumpi cu aproximativ 66%. Un caz special este cel al vinietei valabile pentru trei luni, care nu este tarifata deocamdata deoarece vechea legislatie nu o accepta, iar cea noua, desi o permite, nu precizeaza pretul acesteia.
Sursa: Cotidianul
Desi vinieta fractionata ar trebui sa poata fi achizitionata imediat, aceasta nu se va intimpla deoarece este necesara reinnoirea contractelor semnate de Compania de Autostrazi si Drumuri Nationale cu distribuitorii de roviniete, spune Sorin Sirbu, director general pentru infrastructura rutiera in Ministerul Transporturilor. Acesta estimeaza ca va mai dura doua saptamini pina cind rovinietele fractionate vor putea fi cumparate. „Trebuie schimbate contractele, formele rovinietelor pentru a fi permisa grafic marcarea perioadei de valabilitate. Probabil ca noile roviniete nu se vor putea achizitiona imediat“, spune acesta.
Mai mult, din cauza numarului mai mare de roviniete care trebuie eliberate in perioada imediat urmatoare, CNADNR va comercializa si roviniete aflate in stoc, care vor avea inscriptionati anii 2005 sau 2006 pina la eliberarea unui nou contingent care sa aiba inscris anul 2007.
Valabilitatea rovinietei este trecuta pe documentul care atesta plata, respectiv bonul fiscal, chitanta sau factura, care trebuie pastrate de utilizatori la bordul vehiculului. Lipsa chitantei, chiar si in conditiile in care rovinieta este aplicata pe parbriz, conduce, in cazul verificarilor, la anularea valabilitatii acesteia, precum si la aplicarea sanctiunilor contraventionale de catre personalul abilitat pentru efectuarea controlului, se mai arata intr-un comunicat al CNADNR.
Utilizatorii de roviniete inscrise cu anii 2005/2006 nu vor fi amendati contraventional daca rovinietele se incadreaza in perioada de valabilitate inscrisa pe documentul de plata.
Cuantumul amenzilor aplicate pentru neachitarea taxei de drum va fi cuprins intre trei si 4,5 milioane lei in cazul autoturismelor, intre 15 si 25 de milioane de lei pentru microbuze, intre 30 si 45 de milioane de lei pentru autocare si intre zece si 70 de milioane de lei in cazul vehiculelor destinate transportului de marfa.
Cit costa?
Taxa pentru o zi, in cazul autoturismelor, va fi echivalentul in lei a 0,6 euro, indiferent de clasa de poluare. Pentru sapte zile, vinieta va costa trei euro, la motoare non-Euro, 2,4 euro la Euro 1 si 1,8 euro pentru motoare Euro 2 sau mai putin poluante. Vinieta pentru o luna va costa sase euro pentru cele mai poluante autoturisme, 4,8 euro pentru Euro 1 si 3,6 euro pentru restul, iar cea pe sase luni, in ordinea de mai sus, 15, 12 si, respectiv, noua euro. Vinieta valabila pentru un an ramine cu pretul neschimbat cel putin pina la 1 ianuarie 2008, cind se va scumpi cu aproximativ 66%. Un caz special este cel al vinietei valabile pentru trei luni, care nu este tarifata deocamdata deoarece vechea legislatie nu o accepta, iar cea noua, desi o permite, nu precizeaza pretul acesteia.
Sursa: Cotidianul
miercuri, 21 martie 2007
Asiguratul fata in fata cu fata Morgana
In urmatoarele randuri voi relata experienta mea si a multora dintre noi, nevoiti sa foloseasca asigurarea CASCO, in urma nefericitului eveniment. As avea indrazneala sa descriu urmatoarele ca pe un mic ghid. Daca e asa sau nu, veti spune voi.
Din diverse motive, am fost sau nu vinovat, nimeni nu stie, gasesc intr-o superba dimineata un autograf dat cu cuiul pe superba si relativ noua vopsea de pe autoturismul personal. Ma incearca mii de sentimente. Secvente cu mine si faptasul singuri in aceeasi camera imi trec fulgerator prin cap. Cu siguranta secventele sunt insotite si de tipetele de durere ale acestuia. Dupa ce realizez ca nu pot banui pe nimeni si ca nu e nimic neobisnuit in asta, ca doar Romania ne e tara, iar capra vecinului trebuie sa moara, daca nu cel putin sa sufere, incep sa ma gandesc cum sa indrept situatia. Din fericire sunt posesorul unei asigurari CASCO, deci nu voi suporta dauna. Un lucru bun. Insa de la a fi posesorul unei asigurari si pana la a te bucura de avantajele acesteia e un drum lung. Inca o data traim in Romania. Va rog sa nu uitati acest aspect pe parcursul povestirii.
Ca orice eveniment si acesta trebuie declarat la politie. Merg la sectia de accidente usoare din raza cartierului meu. Acolo ma intampina un rand, care imi aduce aminte de coada la lapte de pe vremea raposatului. Se spun cuvinte grele, deoarece aici ajung si cei care sunt implicati in tamponari usoare si carora li se pare ca celalalt e vinovat intotdeauna. Prin aceasta aglomeratie aflu ba de la unul, ba de la altul, ca e nevoie sa iau un formular, pe care sa il completez cu datele personale, datele autoturismului si cu descrierea evenimentului. Actele necesare:
-permis de conducere;
-buletin;
-carte de identitate auto;
-certificat de inmatriculare;
-asigurare casco.
Completez declaratia si ma asez frumos la rand. Dupa 30 de minute randul se miscase doar cu doua personae din 20. Dupa un calcul matematic si avand in vedere ca eu eram al douazecilea, incep sa ma treaca frigurile si caldurile alea mari. Insa nu e tot. Un binevoitor ma intreaba: „ce numar ai la declaratie?”. „170”, zic. Rade cu pofta: „Pai degeaba stai acum la rand ca deabia a intrat numarul 68.” Cum? „Da! Restul vin pe parcurs ca sunt ba pe acasa, ba pe afara. Iti recomand sa te intorci cam in trei patru ore.” De precizat ca era ora 20.00, cand se intamplau toate astea.
Incercat de o foame deosebita, ma indrept inspre casa. Dupa o cina in fuga si un film prost(ca la pro tv) se face ora 12.00 (00.00) Ma urc in masina si ma duc inapoi la sectia de politie, unde timpul parca ramasese in loc. La fel de multi oameni. Din fericire nu erau aceeasi ca mai devreme. Identific persoana cu numarul de ordine anterior numarului meu si dupa o jumatate de ora de asteptat imi vine randul. Aici a durat cam 15-20 de minute. In sfarsit am autorizatie de reparatie si cu ea pot merge la societatea de asigurare sa declar evenimentul. Aflasem in cursul zilei ca maine constatatorul de dauna de la societatea mea de asigurare se afla la un service din apropierea casei si ca il pot gasi acolo incepand cu ora 09.00 Cuma eram deja patit, a doua zi la 08.00 eram prezent la service. La acea ora m-am inscris pe lista de ordine(normal ca e o lista, nu va mai mirati). Eram persoana cu numarul 16. Dupa alte doua ore de asteptari imi vine randul. Inca o descriere a accidentului, pe formularul societatii de asigurare de data asta. Sunt inarmat cu actele de mai sus, plus autorizatia de reparatie pentru care am suferit cu o seara inainte. Se face constatarea. Cu actul eliberat de inspectorul de daune trebuie sa merg la un service autorizat sa-mi repare masina(specializat pe marca respectiva de masina), dar care sa aiba si decontare directa cu societatea de asigurari, adica reparatia sa o plateasca societatea de asigurari direct in contul acestora, fara ca eu sa intervin in vreun fel in acest proces(in afara de spaga din service, bineinteles).
Am ales unitatea service autorizata din lista agreata de societatea de asigurari. Merg acolo cu gandul sa las masina la reparat, insa surpriza: imi trebuie programare deoarece sunt foarte aglomerati. Imi fac si programare: peste 2 saptamani(mai devreme nu se putea).
Soseste termenul si merg sa las masina in service. Mi se spune ca in trei zile este gata. Perfect, imi zic. Dupa trei zile ma intorc la locul cu pricina, insa am parte de o noua provocare. Masina ma astepta reparata in curte, dar nu o pot lua. “Nu a sosit acceptul de plata de la societatea dumneavoastra de asigurare pentru lucrarea efectuata de noi”, mi se spune de catre persoana de la relatii cu clientii. Din nou in impas: ce sa fac? “Pai trebuie sa vorbiti la societatea de asigurare sa ne trimita aceptul de plata, altfel nu va putem da masina”. Norocul meu ca incheiasem asigurarea prin intermediul unei societati de brokeraj. Sun la dansii si le povestesc situatia. Mi se cer datele asigurarii. Dupa 2 ore de asteptare in service soseste si faxul de la societatea de asigurare. Cel de la relatii cu clientii e plin de uimire: “Nu stiu ce ati facut, dar de obicei asteaptam cel putin doua trei zile pentru un accept de plata.” Ii raspund mandru: “Pai eu am broker!”. Raspunsul se rezuma la un „Aaaaaa!” exclamativ. Restul il banuiti si singuri.
Sa recapitulam:
1.In cazul unei avarii cu autor necunoscut trebuie sa obtineti autorizatie de reparatie de la politie.
2.In cazul unui accident auto aveti nevoie de procesul verbal, in care sa se specifice clar vinovatul accidentului.
3.Aflati de la brokerul dumneavoastra programul de constatari al societati la care aveti asigurarea CASCO.
4.Cu actul eliberat de organul de politie mergeti sa efectuati constatarea.
5.Dupa constatare urmeaza sa va programati la service-ul autorizat si acceptat de asigurator.
6.Inainte sa mergeti sa va luati masina de la service, dati un telefon la acestia si aflati daca a venit sau nu acceptul de plata. Dacu nu, sunati din nou brokerul si rugati-l sa se intereseze de situatie.
7. Conduceti prudent pentru a evita cat mai mult punctele 1-6!
Bafta!
Created by Dan Cobeanu - Bucharest, 18.03.2007
Din diverse motive, am fost sau nu vinovat, nimeni nu stie, gasesc intr-o superba dimineata un autograf dat cu cuiul pe superba si relativ noua vopsea de pe autoturismul personal. Ma incearca mii de sentimente. Secvente cu mine si faptasul singuri in aceeasi camera imi trec fulgerator prin cap. Cu siguranta secventele sunt insotite si de tipetele de durere ale acestuia. Dupa ce realizez ca nu pot banui pe nimeni si ca nu e nimic neobisnuit in asta, ca doar Romania ne e tara, iar capra vecinului trebuie sa moara, daca nu cel putin sa sufere, incep sa ma gandesc cum sa indrept situatia. Din fericire sunt posesorul unei asigurari CASCO, deci nu voi suporta dauna. Un lucru bun. Insa de la a fi posesorul unei asigurari si pana la a te bucura de avantajele acesteia e un drum lung. Inca o data traim in Romania. Va rog sa nu uitati acest aspect pe parcursul povestirii.
Ca orice eveniment si acesta trebuie declarat la politie. Merg la sectia de accidente usoare din raza cartierului meu. Acolo ma intampina un rand, care imi aduce aminte de coada la lapte de pe vremea raposatului. Se spun cuvinte grele, deoarece aici ajung si cei care sunt implicati in tamponari usoare si carora li se pare ca celalalt e vinovat intotdeauna. Prin aceasta aglomeratie aflu ba de la unul, ba de la altul, ca e nevoie sa iau un formular, pe care sa il completez cu datele personale, datele autoturismului si cu descrierea evenimentului. Actele necesare:
-permis de conducere;
-buletin;
-carte de identitate auto;
-certificat de inmatriculare;
-asigurare casco.
Completez declaratia si ma asez frumos la rand. Dupa 30 de minute randul se miscase doar cu doua personae din 20. Dupa un calcul matematic si avand in vedere ca eu eram al douazecilea, incep sa ma treaca frigurile si caldurile alea mari. Insa nu e tot. Un binevoitor ma intreaba: „ce numar ai la declaratie?”. „170”, zic. Rade cu pofta: „Pai degeaba stai acum la rand ca deabia a intrat numarul 68.” Cum? „Da! Restul vin pe parcurs ca sunt ba pe acasa, ba pe afara. Iti recomand sa te intorci cam in trei patru ore.” De precizat ca era ora 20.00, cand se intamplau toate astea.
Incercat de o foame deosebita, ma indrept inspre casa. Dupa o cina in fuga si un film prost(ca la pro tv) se face ora 12.00 (00.00) Ma urc in masina si ma duc inapoi la sectia de politie, unde timpul parca ramasese in loc. La fel de multi oameni. Din fericire nu erau aceeasi ca mai devreme. Identific persoana cu numarul de ordine anterior numarului meu si dupa o jumatate de ora de asteptat imi vine randul. Aici a durat cam 15-20 de minute. In sfarsit am autorizatie de reparatie si cu ea pot merge la societatea de asigurare sa declar evenimentul. Aflasem in cursul zilei ca maine constatatorul de dauna de la societatea mea de asigurare se afla la un service din apropierea casei si ca il pot gasi acolo incepand cu ora 09.00 Cuma eram deja patit, a doua zi la 08.00 eram prezent la service. La acea ora m-am inscris pe lista de ordine(normal ca e o lista, nu va mai mirati). Eram persoana cu numarul 16. Dupa alte doua ore de asteptari imi vine randul. Inca o descriere a accidentului, pe formularul societatii de asigurare de data asta. Sunt inarmat cu actele de mai sus, plus autorizatia de reparatie pentru care am suferit cu o seara inainte. Se face constatarea. Cu actul eliberat de inspectorul de daune trebuie sa merg la un service autorizat sa-mi repare masina(specializat pe marca respectiva de masina), dar care sa aiba si decontare directa cu societatea de asigurari, adica reparatia sa o plateasca societatea de asigurari direct in contul acestora, fara ca eu sa intervin in vreun fel in acest proces(in afara de spaga din service, bineinteles).
Am ales unitatea service autorizata din lista agreata de societatea de asigurari. Merg acolo cu gandul sa las masina la reparat, insa surpriza: imi trebuie programare deoarece sunt foarte aglomerati. Imi fac si programare: peste 2 saptamani(mai devreme nu se putea).
Soseste termenul si merg sa las masina in service. Mi se spune ca in trei zile este gata. Perfect, imi zic. Dupa trei zile ma intorc la locul cu pricina, insa am parte de o noua provocare. Masina ma astepta reparata in curte, dar nu o pot lua. “Nu a sosit acceptul de plata de la societatea dumneavoastra de asigurare pentru lucrarea efectuata de noi”, mi se spune de catre persoana de la relatii cu clientii. Din nou in impas: ce sa fac? “Pai trebuie sa vorbiti la societatea de asigurare sa ne trimita aceptul de plata, altfel nu va putem da masina”. Norocul meu ca incheiasem asigurarea prin intermediul unei societati de brokeraj. Sun la dansii si le povestesc situatia. Mi se cer datele asigurarii. Dupa 2 ore de asteptare in service soseste si faxul de la societatea de asigurare. Cel de la relatii cu clientii e plin de uimire: “Nu stiu ce ati facut, dar de obicei asteaptam cel putin doua trei zile pentru un accept de plata.” Ii raspund mandru: “Pai eu am broker!”. Raspunsul se rezuma la un „Aaaaaa!” exclamativ. Restul il banuiti si singuri.
Sa recapitulam:
1.In cazul unei avarii cu autor necunoscut trebuie sa obtineti autorizatie de reparatie de la politie.
2.In cazul unui accident auto aveti nevoie de procesul verbal, in care sa se specifice clar vinovatul accidentului.
3.Aflati de la brokerul dumneavoastra programul de constatari al societati la care aveti asigurarea CASCO.
4.Cu actul eliberat de organul de politie mergeti sa efectuati constatarea.
5.Dupa constatare urmeaza sa va programati la service-ul autorizat si acceptat de asigurator.
6.Inainte sa mergeti sa va luati masina de la service, dati un telefon la acestia si aflati daca a venit sau nu acceptul de plata. Dacu nu, sunati din nou brokerul si rugati-l sa se intereseze de situatie.
7. Conduceti prudent pentru a evita cat mai mult punctele 1-6!
Bafta!
Created by Dan Cobeanu - Bucharest, 18.03.2007
luni, 19 martie 2007
Asiguratul fata in fata cu fata Morgana
In urmatoarele randuri voi relata experienta mea si a multora dintre noi, nevoiti sa foloseasca asigurarea CASCO, in urma nefericitului eveniment. As avea indrazneala sa descriu urmatoarele ca pe un mic ghid. Daca e asa sau nu, veti spune voi.
Din diverse motive, am fost sau nu vinovat, nimeni nu stie, gasesc intr-o superba dimineata un autograf dat cu cuiul pe superba si relativ noua vopsea de pe autoturismul personal. Ma incearca mii de sentimente. Secvente cu mine si faptasul singuri in aceeasi camera imi trec fulgerator prin cap. Cu siguranta secventele sunt insotite si de tipetele de durere ale acestuia. Dupa ce realizez ca nu pot banui pe nimeni si ca nu e nimic neobisnuit in asta, ca doar Romania ne e tara, iar capra vecinului trebuie sa moara, daca nu cel putin sa sufere, incep sa ma gandesc cum sa indrept situatia. Din fericire sunt posesorul unei asigurari CASCO, deci nu voi suporta dauna. Un lucru bun. Insa de la a fi posesorul unei asigurari si pana la a te bucura de avantajele acesteia e un drum lung. Inca o data traim in Romania. Va rog sa nu uitati acest aspect pe parcursul povestirii.
Ca orice eveniment si acesta trebuie declarat la politie. Merg la sectia de accidente usoare din raza cartierului meu. Acolo ma intampina un rand, care imi aduce aminte de coada la lapte de pe vremea raposatului. Se spun cuvinte grele, deoarece aici ajung si cei care sunt implicati in tamponari usoare si carora li se pare ca celalalt e vinovat intotdeauna. Prin aceasta aglomeratie aflu ba de la unul, ba de la altul, ca e nevoie sa iau un formular, pe care sa il completez cu datele personale, datele autoturismului si cu descrierea evenimentului. Actele necesare:
-permis de conducere;
-buletin;
-carte de identitate auto;
-certificat de inmatriculare;
-asigurare casco.
Completez declaratia si ma asez frumos la rand. Dupa 30 de minute randul se miscase doar cu doua personae din 20. Dupa un calcul matematic si avand in vedere ca eu eram al douazecilea, incep sa ma treaca frigurile si caldurile alea mari. Insa nu e tot. Un binevoitor ma intreaba: „ce numar ai la declaratie?”. „170”, zic. Rade cu pofta: „Pai degeaba stai acum la rand ca deabia a intrat numarul 68.” Cum? „Da! Restul vin pe parcurs ca sunt ba pe acasa, ba pe afara. Iti recomand sa te intorci cam in trei patru ore.” De precizat ca era ora 20.00, cand se intamplau toate astea.
Incercat de o foame deosebita, ma indrept inspre casa. Dupa o cina in fuga si un film prost(ca la pro tv) se face ora 12.00 (00.00) Ma urc in masina si ma duc inapoi la sectia de politie, unde timpul parca ramasese in loc. La fel de multi oameni. Din fericire nu erau aceeasi ca mai devreme. Identific persoana cu numarul de ordine anterior numarului meu si dupa o jumatate de ora de asteptat imi vine randul. Aici a durat cam 15-20 de minute. In sfarsit am autorizatie de reparatie si cu ea pot merge la societatea de asigurare sa declar evenimentul. Aflasem in cursul zilei ca maine constatatorul de dauna de la societatea mea de asigurare se afla la un service din apropierea casei si ca il pot gasi acolo incepand cu ora 09.00 Cuma eram deja patit, a doua zi la 08.00 eram prezent la service. La acea ora m-am inscris pe lista de ordine(normal ca e o lista, nu va mai mirati). Eram persoana cu numarul 16. Dupa alte doua ore de asteptari imi vine randul. Inca o descriere a accidentului, pe formularul societatii de asigurare de data asta. Sunt inarmat cu actele de mai sus, plus autorizatia de reparatie pentru care am suferit cu o seara inainte. Se face constatarea. Cu actul eliberat de inspectorul de daune trebuie sa merg la un service autorizat sa-mi repare masina(specializat pe marca respectiva de masina), dar care sa aiba si decontare directa cu societatea de asigurari, adica reparatia sa o plateasca societatea de asigurari direct in contul acestora, fara ca eu sa intervin in vreun fel in acest proces(in afara de spaga din service, bineinteles).
Am ales unitatea service autorizata din lista agreata de societatea de asigurari. Merg acolo cu gandul sa las masina la reparat, insa surpriza: imi trebuie programare deoarece sunt foarte aglomerati. Imi fac si programare: peste 2 saptamani(mai devreme nu se putea).
Soseste termenul si merg sa las masina in service. Mi se spune ca in trei zile este gata. Perfect, imi zic. Dupa trei zile ma intorc la locul cu pricina, insa am parte de o noua provocare. Masina ma astepta reparata in curte, dar nu o pot lua. “Nu a sosit acceptul de plata de la societatea dumneavoastra de asigurare pentru lucrarea efectuata de noi”, mi se spune de catre persoana de la relatii cu clientii. Din nou in impas: ce sa fac? “Pai trebuie sa vorbiti la societatea de asigurare sa ne trimita aceptul de plata, altfel nu va putem da masina”. Norocul meu ca incheiasem asigurarea prin intermediul unei societati de brokeraj. Sun la dansii si le povestesc situatia. Mi se cer datele asigurarii. Dupa 2 ore de asteptare in service soseste si faxul de la societatea de asigurare. Cel de la relatii cu clientii e plin de uimire: “Nu stiu ce ati facut, dar de obicei asteaptam cel putin doua trei zile pentru un accept de plata.” Ii raspund mandru: “Pai eu am broker!”. Raspunsul se rezuma la un „Aaaaaa!” exclamativ. Restul il banuiti si singuri.
Sa recapitulam:
1.In cazul unei avarii cu autor necunoscut trebuie sa obtineti autorizatie de reparatie de la politie.
2.In cazul unui accident auto aveti nevoie de procesul verbal, in care sa se specifice clar vinovatul accidentului.
3.Aflati de la brokerul dumneavoastra programul de constatari al societati la care aveti asigurarea CASCO.
4.Cu actul eliberat de organul de politie mergeti sa efectuati constatarea.
5.Dupa constatare urmeaza sa va programati la service-ul autorizat si acceptat de asigurator.
6.Inainte sa mergeti sa va luati masina de la service, dati un telefon la acestia si aflati daca a venit sau nu acceptul de plata. Dacu nu, sunati din nou brokerul si rugati-l sa se intereseze de situatie.
7. Conduceti prudent pentru a evita cat mai mult punctele 1-6!
Bafta!
Created by Dan Cobeanu - Bucharest, 18.03.2007
Din diverse motive, am fost sau nu vinovat, nimeni nu stie, gasesc intr-o superba dimineata un autograf dat cu cuiul pe superba si relativ noua vopsea de pe autoturismul personal. Ma incearca mii de sentimente. Secvente cu mine si faptasul singuri in aceeasi camera imi trec fulgerator prin cap. Cu siguranta secventele sunt insotite si de tipetele de durere ale acestuia. Dupa ce realizez ca nu pot banui pe nimeni si ca nu e nimic neobisnuit in asta, ca doar Romania ne e tara, iar capra vecinului trebuie sa moara, daca nu cel putin sa sufere, incep sa ma gandesc cum sa indrept situatia. Din fericire sunt posesorul unei asigurari CASCO, deci nu voi suporta dauna. Un lucru bun. Insa de la a fi posesorul unei asigurari si pana la a te bucura de avantajele acesteia e un drum lung. Inca o data traim in Romania. Va rog sa nu uitati acest aspect pe parcursul povestirii.
Ca orice eveniment si acesta trebuie declarat la politie. Merg la sectia de accidente usoare din raza cartierului meu. Acolo ma intampina un rand, care imi aduce aminte de coada la lapte de pe vremea raposatului. Se spun cuvinte grele, deoarece aici ajung si cei care sunt implicati in tamponari usoare si carora li se pare ca celalalt e vinovat intotdeauna. Prin aceasta aglomeratie aflu ba de la unul, ba de la altul, ca e nevoie sa iau un formular, pe care sa il completez cu datele personale, datele autoturismului si cu descrierea evenimentului. Actele necesare:
-permis de conducere;
-buletin;
-carte de identitate auto;
-certificat de inmatriculare;
-asigurare casco.
Completez declaratia si ma asez frumos la rand. Dupa 30 de minute randul se miscase doar cu doua personae din 20. Dupa un calcul matematic si avand in vedere ca eu eram al douazecilea, incep sa ma treaca frigurile si caldurile alea mari. Insa nu e tot. Un binevoitor ma intreaba: „ce numar ai la declaratie?”. „170”, zic. Rade cu pofta: „Pai degeaba stai acum la rand ca deabia a intrat numarul 68.” Cum? „Da! Restul vin pe parcurs ca sunt ba pe acasa, ba pe afara. Iti recomand sa te intorci cam in trei patru ore.” De precizat ca era ora 20.00, cand se intamplau toate astea.
Incercat de o foame deosebita, ma indrept inspre casa. Dupa o cina in fuga si un film prost(ca la pro tv) se face ora 12.00 (00.00) Ma urc in masina si ma duc inapoi la sectia de politie, unde timpul parca ramasese in loc. La fel de multi oameni. Din fericire nu erau aceeasi ca mai devreme. Identific persoana cu numarul de ordine anterior numarului meu si dupa o jumatate de ora de asteptat imi vine randul. Aici a durat cam 15-20 de minute. In sfarsit am autorizatie de reparatie si cu ea pot merge la societatea de asigurare sa declar evenimentul. Aflasem in cursul zilei ca maine constatatorul de dauna de la societatea mea de asigurare se afla la un service din apropierea casei si ca il pot gasi acolo incepand cu ora 09.00 Cuma eram deja patit, a doua zi la 08.00 eram prezent la service. La acea ora m-am inscris pe lista de ordine(normal ca e o lista, nu va mai mirati). Eram persoana cu numarul 16. Dupa alte doua ore de asteptari imi vine randul. Inca o descriere a accidentului, pe formularul societatii de asigurare de data asta. Sunt inarmat cu actele de mai sus, plus autorizatia de reparatie pentru care am suferit cu o seara inainte. Se face constatarea. Cu actul eliberat de inspectorul de daune trebuie sa merg la un service autorizat sa-mi repare masina(specializat pe marca respectiva de masina), dar care sa aiba si decontare directa cu societatea de asigurari, adica reparatia sa o plateasca societatea de asigurari direct in contul acestora, fara ca eu sa intervin in vreun fel in acest proces(in afara de spaga din service, bineinteles).
Am ales unitatea service autorizata din lista agreata de societatea de asigurari. Merg acolo cu gandul sa las masina la reparat, insa surpriza: imi trebuie programare deoarece sunt foarte aglomerati. Imi fac si programare: peste 2 saptamani(mai devreme nu se putea).
Soseste termenul si merg sa las masina in service. Mi se spune ca in trei zile este gata. Perfect, imi zic. Dupa trei zile ma intorc la locul cu pricina, insa am parte de o noua provocare. Masina ma astepta reparata in curte, dar nu o pot lua. “Nu a sosit acceptul de plata de la societatea dumneavoastra de asigurare pentru lucrarea efectuata de noi”, mi se spune de catre persoana de la relatii cu clientii. Din nou in impas: ce sa fac? “Pai trebuie sa vorbiti la societatea de asigurare sa ne trimita aceptul de plata, altfel nu va putem da masina”. Norocul meu ca incheiasem asigurarea prin intermediul unei societati de brokeraj. Sun la dansii si le povestesc situatia. Mi se cer datele asigurarii. Dupa 2 ore de asteptare in service soseste si faxul de la societatea de asigurare. Cel de la relatii cu clientii e plin de uimire: “Nu stiu ce ati facut, dar de obicei asteaptam cel putin doua trei zile pentru un accept de plata.” Ii raspund mandru: “Pai eu am broker!”. Raspunsul se rezuma la un „Aaaaaa!” exclamativ. Restul il banuiti si singuri.
Sa recapitulam:
1.In cazul unei avarii cu autor necunoscut trebuie sa obtineti autorizatie de reparatie de la politie.
2.In cazul unui accident auto aveti nevoie de procesul verbal, in care sa se specifice clar vinovatul accidentului.
3.Aflati de la brokerul dumneavoastra programul de constatari al societati la care aveti asigurarea CASCO.
4.Cu actul eliberat de organul de politie mergeti sa efectuati constatarea.
5.Dupa constatare urmeaza sa va programati la service-ul autorizat si acceptat de asigurator.
6.Inainte sa mergeti sa va luati masina de la service, dati un telefon la acestia si aflati daca a venit sau nu acceptul de plata. Dacu nu, sunati din nou brokerul si rugati-l sa se intereseze de situatie.
7. Conduceti prudent pentru a evita cat mai mult punctele 1-6!
Bafta!
Created by Dan Cobeanu - Bucharest, 18.03.2007
miercuri, 7 martie 2007
Asigurarea Medicala de Calatorie
Atunci cand organizam o calatorie in afara tarii trebuie sa avem in vedere
anumiti factori care tin de siguranta noastra. Intre acesti factori se
numara si o asigurare medicala prin care sa fim feriti de eventualele
neplaceri ale unui accident produs in afara granitelor tarii.
Pe situl http://www.asigur.com exista o oferta diversificata de astfel de
produse cu tarife comparate de la mai multe societati de asigurare.
De ce avem nevoie de o astfel de asigurare?
Toate tipurile de asigurare includ prestarea urmatoarelor servicii:
a)asigurarea de sanatate;
b)asigurarea de accident;
c)transportul în România al Asiguratului organizat de Societate.
Putem preveni ca o calatorie turistica sa se transforme intr-un cosmar
datorita unor evenimente neplacute ce se pot intampla oricui.
O astfel de asigurare acopera cheltuielile medicale prestate de catre o
unitate spitalicesca de pe teritoriul tarii in care calatorim fara ca noi sa
platim din buzunarul propriu.
Evenimente asigurate: accident sau boala, mai jos definite, survenite în
timpul calatoriei în afara granitelor tarii, care impun tratament medical
curativ, imperios necesar pentru continuarea calatoriei sau sejurului, ori
înapoierea în România;
Accidentul este un eveniment datorat unei cauze fortuite, violente si
exterioare, care produce vatamari corporale ce pot fi stabilite în mod
obiectiv si care pericliteaza viata sau efectuarea normala a calatoriei ori
are ca rezultat decesul;
Boala este îmbolnavirea survenita neasteptat si imprevizibil, constatata de
o autoritate medicala competenta, si care împiedica continuarea normala a
calatoriei;
Iata deci o serie de riscuri pe care le putem preveni prin incheierea unei
asigurari medicale de calatorie inainte de a pleca din tara.
Exista o serie de companii de asigurare recunoscute international care ofera
astfel de servicii, iar tarifele le puteti gasi in mod comparat pe situl
www.asigur.com care vine astfel in ajutorul dumneavoastra oferindu-va
posibilitatea sa va calculati online costurile legate de o astfel de
asigurare de la mai multe companii de asigurare de top din Romania.
anumiti factori care tin de siguranta noastra. Intre acesti factori se
numara si o asigurare medicala prin care sa fim feriti de eventualele
neplaceri ale unui accident produs in afara granitelor tarii.
Pe situl http://www.asigur.com exista o oferta diversificata de astfel de
produse cu tarife comparate de la mai multe societati de asigurare.
De ce avem nevoie de o astfel de asigurare?
Toate tipurile de asigurare includ prestarea urmatoarelor servicii:
a)asigurarea de sanatate;
b)asigurarea de accident;
c)transportul în România al Asiguratului organizat de Societate.
Putem preveni ca o calatorie turistica sa se transforme intr-un cosmar
datorita unor evenimente neplacute ce se pot intampla oricui.
O astfel de asigurare acopera cheltuielile medicale prestate de catre o
unitate spitalicesca de pe teritoriul tarii in care calatorim fara ca noi sa
platim din buzunarul propriu.
Evenimente asigurate: accident sau boala, mai jos definite, survenite în
timpul calatoriei în afara granitelor tarii, care impun tratament medical
curativ, imperios necesar pentru continuarea calatoriei sau sejurului, ori
înapoierea în România;
Accidentul este un eveniment datorat unei cauze fortuite, violente si
exterioare, care produce vatamari corporale ce pot fi stabilite în mod
obiectiv si care pericliteaza viata sau efectuarea normala a calatoriei ori
are ca rezultat decesul;
Boala este îmbolnavirea survenita neasteptat si imprevizibil, constatata de
o autoritate medicala competenta, si care împiedica continuarea normala a
calatoriei;
Iata deci o serie de riscuri pe care le putem preveni prin incheierea unei
asigurari medicale de calatorie inainte de a pleca din tara.
Exista o serie de companii de asigurare recunoscute international care ofera
astfel de servicii, iar tarifele le puteti gasi in mod comparat pe situl
www.asigur.com care vine astfel in ajutorul dumneavoastra oferindu-va
posibilitatea sa va calculati online costurile legate de o astfel de
asigurare de la mai multe companii de asigurare de top din Romania.
marți, 6 martie 2007
Cum identific clasa de poluare EURO?
Cum stabilesc categoria de poluare, în scopul achizitionarii rovignetei?
Conform prevederilor Ordonantei de Guvern nr. 15/2002 si a normelor metodologice de aplicare ale acesteia date de O.M.L.P.T.L. 1433/2002 începând cu 01.01.2005 pentru toate tipurile de autovehicule omologate în România se va plati de catre proprietarii acestora un tarif de utilizare a infrastructurii de transport rutier. Pentru toate autovehiculele de transport marfa, având masa total maxima autorizata de peste 12 tone inclusiv, tarifele de utilizare a infrastructurii de transport rutier se aplica în functie de numarul de osii ale autovehiculului si de emisiile poluante. Pentru toate autovehiculele de transport marfa având masa total maxima autorizata sub 12 tone si pentru toate autovehiculele de transport persoane, indiferent de masa total maxima autorizata, tarifele de utilizare a infrastructurii de transport rutier se aplica în functie de tipul autovehiculului si de emisiile poluante.
Gradul de poluare chimica este codificat în numarul de omologare la rubrica 5 din Cartea de Identitate a Vehiculului (C.I.V.), respectiv la rubrica 10 din Certificatul de Înmatriculare al Autovehiculului.
Astfel, vehiculele NON EURO au ultimele doua caractere din numarul de omologare numerice.
Dat fiind faptul ca legislatia româna a aplicat reglementarile cu privire la normele de poluare chimica conform directivelor europene începând cu 1998 ("EURO 2"), pâna în acel moment conditiile tehnice de omologare fiind restrictionate doar de vechimea de fabricatie a autovehiculului conform HG 594/1991, în cartile de identitate nu exista o codificare a gradului de poluare "EURO 1". Pentru vehiculele omologate în Europa gradul de poluare generic numit "EURO 1" este reglementat de Directivele 91/441 CEE, respectiv 91/542A CEE acestea fiind aplicabile pentru omologare de tip începând cu anul 1992. Pentru aceste autovehicule dupa identificarea efectuata la Registrul Auto Român, la cererea proprietarilor, în cazul în care gradul de poluare chimica este superior celui din cartile de identitate, acestea vor fi modificate conform clasei de emisii poluante pe care o respecta.
Dorim sa precizam ca autovehiculele ce intra în categoria "EURO 1" si/sau "EURO 2" ale caror motoare cu ardere interna sunt cu aprindere prin scânteie trebuie sa aiba sistemul de alimentare cu combustibil prin injectie sau carburator electronic si sa fie dotate cu catalizator si sonda lambda. Aceste conditii trebuiesc îndeplinite simultan.
Autovehiculele având nivelul de poluare generic numit "EURO 2" sau superior acestuia sunt codificate în numarul de omologare din C.I.V. prin ultimele doua caractere, alfanumerice, codificarea acestora fiind decriptata în tabelul de mai jos:
Clasa de emisii poluante
Codificarea data de ultimele doua caractere ale numarului de omologare
EURO 2 - X1, X2, X3, X4, X5, X6, Y1, Y2, Y3
EURO 3 - D3, E3, R3
EURO 4 - E4, R4
Modificarea în C.I.V., dupa identificarea autovehiculului se poate efectua la oricare dintre reprezentantele R.A.R.
Sursa: Registrul Auto Roman(R.A.R.)
Detalii despre rovignete pe www.rovignete.ro
Conform prevederilor Ordonantei de Guvern nr. 15/2002 si a normelor metodologice de aplicare ale acesteia date de O.M.L.P.T.L. 1433/2002 începând cu 01.01.2005 pentru toate tipurile de autovehicule omologate în România se va plati de catre proprietarii acestora un tarif de utilizare a infrastructurii de transport rutier. Pentru toate autovehiculele de transport marfa, având masa total maxima autorizata de peste 12 tone inclusiv, tarifele de utilizare a infrastructurii de transport rutier se aplica în functie de numarul de osii ale autovehiculului si de emisiile poluante. Pentru toate autovehiculele de transport marfa având masa total maxima autorizata sub 12 tone si pentru toate autovehiculele de transport persoane, indiferent de masa total maxima autorizata, tarifele de utilizare a infrastructurii de transport rutier se aplica în functie de tipul autovehiculului si de emisiile poluante.
Gradul de poluare chimica este codificat în numarul de omologare la rubrica 5 din Cartea de Identitate a Vehiculului (C.I.V.), respectiv la rubrica 10 din Certificatul de Înmatriculare al Autovehiculului.
Astfel, vehiculele NON EURO au ultimele doua caractere din numarul de omologare numerice.
Dat fiind faptul ca legislatia româna a aplicat reglementarile cu privire la normele de poluare chimica conform directivelor europene începând cu 1998 ("EURO 2"), pâna în acel moment conditiile tehnice de omologare fiind restrictionate doar de vechimea de fabricatie a autovehiculului conform HG 594/1991, în cartile de identitate nu exista o codificare a gradului de poluare "EURO 1". Pentru vehiculele omologate în Europa gradul de poluare generic numit "EURO 1" este reglementat de Directivele 91/441 CEE, respectiv 91/542A CEE acestea fiind aplicabile pentru omologare de tip începând cu anul 1992. Pentru aceste autovehicule dupa identificarea efectuata la Registrul Auto Român, la cererea proprietarilor, în cazul în care gradul de poluare chimica este superior celui din cartile de identitate, acestea vor fi modificate conform clasei de emisii poluante pe care o respecta.
Dorim sa precizam ca autovehiculele ce intra în categoria "EURO 1" si/sau "EURO 2" ale caror motoare cu ardere interna sunt cu aprindere prin scânteie trebuie sa aiba sistemul de alimentare cu combustibil prin injectie sau carburator electronic si sa fie dotate cu catalizator si sonda lambda. Aceste conditii trebuiesc îndeplinite simultan.
Autovehiculele având nivelul de poluare generic numit "EURO 2" sau superior acestuia sunt codificate în numarul de omologare din C.I.V. prin ultimele doua caractere, alfanumerice, codificarea acestora fiind decriptata în tabelul de mai jos:
Clasa de emisii poluante
Codificarea data de ultimele doua caractere ale numarului de omologare
EURO 2 - X1, X2, X3, X4, X5, X6, Y1, Y2, Y3
EURO 3 - D3, E3, R3
EURO 4 - E4, R4
Modificarea în C.I.V., dupa identificarea autovehiculului se poate efectua la oricare dintre reprezentantele R.A.R.
Sursa: Registrul Auto Roman(R.A.R.)
Detalii despre rovignete pe www.rovignete.ro
marți, 20 februarie 2007
Rovigneta, taxa de drum
Pe langa asigurari, pentru a putea circula linistiti in Romania, avem nevoie de asa-numita rovigneta, respectiv taxa de drum din Romania.
Valabilitate: pentru utilizatori romani: numai pentru 12 luni de la data declarata (ex. 30 aprilie 2005÷ 29 aprilie 2006); pentru utilizatori straini: una zi*), 7 zile, 30 de zile, 6 luni, 12 luni de la data declarata
*) se elibereaza numai pe sensul de iesire din Romania si la statiile de distributie a carburantilor auto cu care CNADNR are incheiate Conventii.
Tarife anuale:
în functie de categoria vehiculului, masa totalã maximã autorizatã (mtma) si emisiile poluante NonEuro/Euro I/Euro II si peste:
- TURISME: 24,0/21,0/16,8 €
- MICROBUZE: 216,0/210,0/204,0 €
- AUTOCARE: 510,0/450,0/390,0 €
- Marfã, mtma < 3,5 t: 90,0/78,0/60,0 €
- Marfã, 3,5 t ≤ mtma < 7,0 t: 240,0/228,0/210,0 €
- Marfã, 7,0 t ≤ mtma < 12,0 t: 540,0/480,0/420,0 €
în functie de masa totalã maximã autorizatã (mtma), numãrul de axe si emisiile poluante NonEuro/Euro/ Euro II si peste:
- Marfã, mtma ≥ 12,0 t, max. 3 axe: 576,0/510,0/450,0 €
- Marfã, mtma ≥ 12,0 t, min. 4 axe: 930,0/840,0/750,0 €
Sanctiuni:
- turisme: 3,0÷4,5 mil. lei
- microbuze: 5÷25 mil. lei
- autocare: 30÷45 mil. lei
- marfã, mtma < 3,5 t: 10÷15 mil. lei
- marfã, 3,5 t ≤ mtma < 7,0 t: 15÷25 mil. lei
- marfã, 7,0 t ≤ mtma < 12,0 t: 25÷40 mil. lei
- marfã, mtma ≥ 12,0 t, max. 3 axe: 35÷55 mil. lei
- marfã, mtma ≥ 12,0 t, min. 4 axe: 45÷70 mil. Lei
Distribuitori:
utilizatori romani:
Oficii Postale apartinand Companiei Posta Romana;
Filiale apartinand CEC – SA;
Statii de distributie a carburantilor auto apartinand PETROM;
Statii de distributie a carburantilor auto apartinand ROMPETROL;
Statii de distributie a carburantilor auto apartinand MOL;
Statii de distributie a carburantilor auto apartinand OMV;
Statii de distributie a carburantilor auto apartinand LUKOIL;
Statii de distributie a carburantilor auto apartinand FIX OIL;
Statii de distributie a carburantilor auto apartinand AGROTRANSPORT Bihor;
Sedii ale CNADNR: Agentii de control si incasare
Sectii de drumuri nationale
Directii regionale de drumuri si poduri
utilizatori straini:
Filiale apartinand CEC – SA;
Statii de distributie a carburantilor auto apartinand PETROM;
Statii de distributie a carburantilor auto apartinand ROMPETROL;
Statii de distributie a carburantilor auto apartinand MOL;
Statii de distributie a carburantilor auto apartinand OMV;
Statii de distributie a carburantilor auto apartinand LUKOIL;
Statii de distributie a carburantilor auto apartinand FIX OIL;
Statii de distributie a carburantilor auto apartinand AGROTRANSPORT Bihor;
Sedii ale CNADNR: Agentii de control si incasare
Sectii de drumuri nationale
Directii regionale de drumuri si poduri
Plata:
utilizatori romani: in lei, la cursul de schimb al zilei comunicat de Banca Nationala a Romaniei, valabil pentru ultima zi din luna anterioara achitarii tarifului (prin curs de schimb valabil pentru ultima zi din luna anterioara datei achitarii tarifului se intelege cursul de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei in penultima zi lucratoare a lunii respective);
- pentru autoturisme plata se efectueaza integral pentru 12 luni;
- pentru celelalte categorii de vehicule, altele decat autoturisme, plata se poate efectua si in patru rate, numai prin oficiile postale si sectii de drumuri nationale;
utilizatori straini: in valute liber convertibile, cotate pe piata valutara, la echivalentul tarifului exprimat in euro, in functie de cursurile de schimb ale valutelor, comunicate de Banca Nationala a Romaniei in penultima zi lucratoare a lunii anterioare celei in care se efectueaza plata sau in lei, la cursul de schimb al zilei comunicat de Banca Nationala a Romaniei, valabil pentru ultima zi din luna anterioara achitarii tarifului;
Responsabilitati:
- pentru utilizatorii romani, responsabilitatea este a detinatorului mentionat in certificatul de inmatriculare;
- pentru utilizatorii straini, responsabilitatea este a conducatorului auto
Documente necesare:
utilizatori romani, persoane fizice:
certificat de inmatriculare sau carte de identitate a vehiculului in original sau copie, dupa caz;
documente vamale pentru vehiculele inmatriculate temporar;
buletin sau carte de identitate a platitorului pentru intocmirea facturii, dupa caz;
utilizatori romani, persoane juridice:
certificat de inmatriculare sau carte de identitate a vehiculului in original sau copie, dupa caz
certificat de inregistrare la Registrul comertului, certificat de inscriere si cod fiscal pentru asociatii si fundatii, original sau copie, dupa caz, pentru achitarea in rate a tarifului;
documente vamale pentru vehiculele inmatriculate temporar;
buletin sau carte de identitate a platitorului pentru intocmirea facturii.
utilizatori straini:
certificat de inmatriculare sau carte de identitate a vehiculului in original sau copie, dupa caz;
utilizatori straini, persoane juridice:
certificat de inmatriculare sau carte de identitate a vehiculului in original sau copie, dupa caz;
documente de identitate pentru intocmirea facturii.
Valabilitate: pentru utilizatori romani: numai pentru 12 luni de la data declarata (ex. 30 aprilie 2005÷ 29 aprilie 2006); pentru utilizatori straini: una zi*), 7 zile, 30 de zile, 6 luni, 12 luni de la data declarata
*) se elibereaza numai pe sensul de iesire din Romania si la statiile de distributie a carburantilor auto cu care CNADNR are incheiate Conventii.
Tarife anuale:
în functie de categoria vehiculului, masa totalã maximã autorizatã (mtma) si emisiile poluante NonEuro/Euro I/Euro II si peste:
- TURISME: 24,0/21,0/16,8 €
- MICROBUZE: 216,0/210,0/204,0 €
- AUTOCARE: 510,0/450,0/390,0 €
- Marfã, mtma < 3,5 t: 90,0/78,0/60,0 €
- Marfã, 3,5 t ≤ mtma < 7,0 t: 240,0/228,0/210,0 €
- Marfã, 7,0 t ≤ mtma < 12,0 t: 540,0/480,0/420,0 €
în functie de masa totalã maximã autorizatã (mtma), numãrul de axe si emisiile poluante NonEuro/Euro/ Euro II si peste:
- Marfã, mtma ≥ 12,0 t, max. 3 axe: 576,0/510,0/450,0 €
- Marfã, mtma ≥ 12,0 t, min. 4 axe: 930,0/840,0/750,0 €
Sanctiuni:
- turisme: 3,0÷4,5 mil. lei
- microbuze: 5÷25 mil. lei
- autocare: 30÷45 mil. lei
- marfã, mtma < 3,5 t: 10÷15 mil. lei
- marfã, 3,5 t ≤ mtma < 7,0 t: 15÷25 mil. lei
- marfã, 7,0 t ≤ mtma < 12,0 t: 25÷40 mil. lei
- marfã, mtma ≥ 12,0 t, max. 3 axe: 35÷55 mil. lei
- marfã, mtma ≥ 12,0 t, min. 4 axe: 45÷70 mil. Lei
Distribuitori:
utilizatori romani:
Oficii Postale apartinand Companiei Posta Romana;
Filiale apartinand CEC – SA;
Statii de distributie a carburantilor auto apartinand PETROM;
Statii de distributie a carburantilor auto apartinand ROMPETROL;
Statii de distributie a carburantilor auto apartinand MOL;
Statii de distributie a carburantilor auto apartinand OMV;
Statii de distributie a carburantilor auto apartinand LUKOIL;
Statii de distributie a carburantilor auto apartinand FIX OIL;
Statii de distributie a carburantilor auto apartinand AGROTRANSPORT Bihor;
Sedii ale CNADNR: Agentii de control si incasare
Sectii de drumuri nationale
Directii regionale de drumuri si poduri
utilizatori straini:
Filiale apartinand CEC – SA;
Statii de distributie a carburantilor auto apartinand PETROM;
Statii de distributie a carburantilor auto apartinand ROMPETROL;
Statii de distributie a carburantilor auto apartinand MOL;
Statii de distributie a carburantilor auto apartinand OMV;
Statii de distributie a carburantilor auto apartinand LUKOIL;
Statii de distributie a carburantilor auto apartinand FIX OIL;
Statii de distributie a carburantilor auto apartinand AGROTRANSPORT Bihor;
Sedii ale CNADNR: Agentii de control si incasare
Sectii de drumuri nationale
Directii regionale de drumuri si poduri
Plata:
utilizatori romani: in lei, la cursul de schimb al zilei comunicat de Banca Nationala a Romaniei, valabil pentru ultima zi din luna anterioara achitarii tarifului (prin curs de schimb valabil pentru ultima zi din luna anterioara datei achitarii tarifului se intelege cursul de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei in penultima zi lucratoare a lunii respective);
- pentru autoturisme plata se efectueaza integral pentru 12 luni;
- pentru celelalte categorii de vehicule, altele decat autoturisme, plata se poate efectua si in patru rate, numai prin oficiile postale si sectii de drumuri nationale;
utilizatori straini: in valute liber convertibile, cotate pe piata valutara, la echivalentul tarifului exprimat in euro, in functie de cursurile de schimb ale valutelor, comunicate de Banca Nationala a Romaniei in penultima zi lucratoare a lunii anterioare celei in care se efectueaza plata sau in lei, la cursul de schimb al zilei comunicat de Banca Nationala a Romaniei, valabil pentru ultima zi din luna anterioara achitarii tarifului;
Responsabilitati:
- pentru utilizatorii romani, responsabilitatea este a detinatorului mentionat in certificatul de inmatriculare;
- pentru utilizatorii straini, responsabilitatea este a conducatorului auto
Documente necesare:
utilizatori romani, persoane fizice:
certificat de inmatriculare sau carte de identitate a vehiculului in original sau copie, dupa caz;
documente vamale pentru vehiculele inmatriculate temporar;
buletin sau carte de identitate a platitorului pentru intocmirea facturii, dupa caz;
utilizatori romani, persoane juridice:
certificat de inmatriculare sau carte de identitate a vehiculului in original sau copie, dupa caz
certificat de inregistrare la Registrul comertului, certificat de inscriere si cod fiscal pentru asociatii si fundatii, original sau copie, dupa caz, pentru achitarea in rate a tarifului;
documente vamale pentru vehiculele inmatriculate temporar;
buletin sau carte de identitate a platitorului pentru intocmirea facturii.
utilizatori straini:
certificat de inmatriculare sau carte de identitate a vehiculului in original sau copie, dupa caz;
utilizatori straini, persoane juridice:
certificat de inmatriculare sau carte de identitate a vehiculului in original sau copie, dupa caz;
documente de identitate pentru intocmirea facturii.
marți, 6 februarie 2007
Obligativitatea asigurarilor de locuinte?
Legea privind asigurarea obligatorie a locuintelor va deveni operabila la mijlocul anului 2007.Daca nivelul primelor de asigurare si al sumelor asigurate este batut în cuie, nu acelasi lucru se poate spune despre modul în care pool-ul de asigurare va reusi saacopere pagubele produse de dezastrele naturale.Cu o întârziere de sase luni (din cauza discutiilor asupra textului normativului), asigurarea obligatorie a locuintelor va deveni litera de lege pentru toti românii caredetin o locuinta. Astfel, la sfârsitul lunii iunie a acestui an, toti proprietarii vor cotiza pentru a-siasigura casa împotriva producerii inundatiilor, a alunecarilor de teren si a cutremurelor.
Sumele colectate prin plata primei de asigurare – 10 euro, respectiv, 20 euro, în functie de materialul din care este construita casa – ar trebui sa acopere macar partial pagubele generate de o eventuala calamitate naturala.Fondul locativ care urmeaza sa fie asigurat se ridica la 8,5 milioane de locuinte, din care aproximativ 15% sunt construite din materiale traditionale, ceea ce înseamna ca societatile autorizate sa încheie politele de asigurare vor colecta în jurde 158 milioane de euro.
O suma mica, în conditiile în care, anul trecut, nota de plata a inundatiilor care auafectat teritoriul României în repetate rânduri s-a ridicat la nu mai putin de 1,5 miliarde de euro. Bilantul facut de Paul Dobre, secretar de stat în cadrul Ministerului Administratiei si Internelor (MAI), indica aproximativ 44.800 de case distruse de ape, 49.000de anexe gospodaresti si 540.000 de scoli, gradinite, spitale si dispensare.
Desigur, cifra pierderilor materiale se refera si la cladirile publice, care în România nu sunt asigurate.
Statul împrumuta pool-ul de asigurare
Cum producerea repetata a calamitatilor într-un interval scurt de timp ar putea sa le gaseasca "descoperite" pe firmele care vor face parte din pool-ul de asigurare (n.r. – societate pe actiuni abilitata sa încheie contractele de asigurare), statul se va implica în acest business privat sub forma unui împrumut de 300 milioanede euro. "Suma va acoperi plata totala a primelor de reasigurare în primul an de functionare si partiala în urmatorii doi ani. În plus, împrumutul va capitaliza societatea", a precizat Radu Mircea Popescu, consilier în cadrul MAI.
Chiar si asa, în România, gradul de neacoperire a pagubelor este de 3,5%.
Procentajul ar putea sa scada pâna la 3% daca tara noastra ar participa la unfond local care sa reuneasca riscurile la nivel balcanic, dupa cum a explicatEugene Gurenko, specialist în cadrul Bancii Mondiale. Participarea României la un fond cu acoperire globala ar reduce rata asigurarii la 2%.
Ajutor pentru 10% din proprietari"
Aproximativ 10% din cei 8,5 milioane de proprietari de case sau apartamentevor beneficia de subventionarea partiala sau totala a primei pentru asigurarea obligatorie a locuintei", a declarat Radu Mircea Popescu. Este vorba de persoanele care beneficiaza de asistenta sociala de la stat si deunele dintre persoanele care locuiesc în mediul rural.Nivelul reasigurarii, la finele anului Pâna la sfârsitul acestui an, autoritatile vor stabili nivelul estimativ al primeide reasigurare care va fi platita de pool-ul de asigurare. Radu Mircea Popescu, consilier MAI, a precizat ca, indiferent de rezultatul negocierilor cu firmele internationale, nivelul primei de asigurare platite de proprietarul de locuinta nu se va schimba.
sursa: Edil cluj-Napoca
Sumele colectate prin plata primei de asigurare – 10 euro, respectiv, 20 euro, în functie de materialul din care este construita casa – ar trebui sa acopere macar partial pagubele generate de o eventuala calamitate naturala.Fondul locativ care urmeaza sa fie asigurat se ridica la 8,5 milioane de locuinte, din care aproximativ 15% sunt construite din materiale traditionale, ceea ce înseamna ca societatile autorizate sa încheie politele de asigurare vor colecta în jurde 158 milioane de euro.
O suma mica, în conditiile în care, anul trecut, nota de plata a inundatiilor care auafectat teritoriul României în repetate rânduri s-a ridicat la nu mai putin de 1,5 miliarde de euro. Bilantul facut de Paul Dobre, secretar de stat în cadrul Ministerului Administratiei si Internelor (MAI), indica aproximativ 44.800 de case distruse de ape, 49.000de anexe gospodaresti si 540.000 de scoli, gradinite, spitale si dispensare.
Desigur, cifra pierderilor materiale se refera si la cladirile publice, care în România nu sunt asigurate.
Statul împrumuta pool-ul de asigurare
Cum producerea repetata a calamitatilor într-un interval scurt de timp ar putea sa le gaseasca "descoperite" pe firmele care vor face parte din pool-ul de asigurare (n.r. – societate pe actiuni abilitata sa încheie contractele de asigurare), statul se va implica în acest business privat sub forma unui împrumut de 300 milioanede euro. "Suma va acoperi plata totala a primelor de reasigurare în primul an de functionare si partiala în urmatorii doi ani. În plus, împrumutul va capitaliza societatea", a precizat Radu Mircea Popescu, consilier în cadrul MAI.
Chiar si asa, în România, gradul de neacoperire a pagubelor este de 3,5%.
Procentajul ar putea sa scada pâna la 3% daca tara noastra ar participa la unfond local care sa reuneasca riscurile la nivel balcanic, dupa cum a explicatEugene Gurenko, specialist în cadrul Bancii Mondiale. Participarea României la un fond cu acoperire globala ar reduce rata asigurarii la 2%.
Ajutor pentru 10% din proprietari"
Aproximativ 10% din cei 8,5 milioane de proprietari de case sau apartamentevor beneficia de subventionarea partiala sau totala a primei pentru asigurarea obligatorie a locuintei", a declarat Radu Mircea Popescu. Este vorba de persoanele care beneficiaza de asistenta sociala de la stat si deunele dintre persoanele care locuiesc în mediul rural.Nivelul reasigurarii, la finele anului Pâna la sfârsitul acestui an, autoritatile vor stabili nivelul estimativ al primeide reasigurare care va fi platita de pool-ul de asigurare. Radu Mircea Popescu, consilier MAI, a precizat ca, indiferent de rezultatul negocierilor cu firmele internationale, nivelul primei de asigurare platite de proprietarul de locuinta nu se va schimba.
sursa: Edil cluj-Napoca
Abonați-vă la:
Postări (Atom)