sâmbătă, 9 ianuarie 2016

Se schimba cărțile de identitate auto



Noul model de carte de identitate apare într-un ordin comun al miniştrilor Transporturilor, Internelor şi Finanţelor, aflat încă în stadiul de proiect.
Eliberarea cărţilor de identitate a vehiculului conforme cu modelul stabilit prin noul ordin se va face după epuizarea cărţilor de identitate care se află în stoc. Cărţile de identitate a vehiculului eliberate până la data intrării în vigoare a prezentului ordin, precum şi cele eliberate până la epuizarea stocului existent rămân valabile. 

Ordinul va intra în vigoare la 1 iulie 2016.

Cum va arăta noua carte de identitate
1. Dimensiunile cărţii de identitate a vehiculului (CIV) sunt:
- neîmpăturită: A4 (297 x 210 mm);
- împăturită: A5 (210 x 148 mm).
În forma împăturită CIV conţine 4 pagini.
2. Suportul CIV este din hârtie protejată împotriva falsificării.
3. CIV este dotată cu elemente de securitate suplimentare.
4. Pe CIV este menţionată seria acesteia.
5. Prima pagină a CIV conţine înscrisul „Registrul Auto Român” precum şi elementul grafic sigla Registrului Auto Român.
Titlul primei pagini a CIV este „Carte de identitate a vehiculului” urmat de traducerea acestuia în limba engleză, „Vehicle Identity Card”.
Prima pagină a CIVincludepatru părţi numerotate 14 care conţin fiecare următoarele înscrisuri:
- A. Număr de înmatriculare;
- C.2. Proprietar;
- Data naşterii (Nr. de înm. la Reg. Com.);
- Adresă;
- 1. Autoritate de înmatriculare;
- I. Data înmatriculării;
Semnătură şi ştampilă.
6. A doua pagină a CIV conţine următoarele rubrici:
- Date identificare vehicul:
- D.1. Marcă;
- D.2. Tip;
- Variantă;
- Versiune;
- D.3. Denumire comercială;
- E. Număr de identificare;
- 2. An fabricaţie;
- J. Categorie;
- 3. Categorie de folosinţă;
- 4. Clasă (numai pentru M2, M3);
- 5. Caroserie;
- K. Număr omologare de tip;
- 6. Număr naţional de registru;
- Date constructive vehicul:
            - L. Număr axe;
            - F.1. Masă maximă tehnic admisibilă, cu excepţia motocicletelor (kg);
            - 7. Masă maximă tehnic admisibilă a ansamblului de vehicule (kg);
            - N.1. Masă maximă tehnic admisibilă a axei 1 (kg);
- N.2. Masă maximă tehnic admisibilă a axei 2 (kg);
- N.3. Masă maximă tehnic admisibilă a axei 3 (kg);
- N.4. Masă maximă tehnic admisibilă a axei 4 (kg);
- N.5. Masă maximă tehnic admisibilă a axei 5 (kg);
- G. Masă în ordine de mers (kg);
- 8. Masă reală (kg);
- O.1. Masă maximă remorcabilă cu dispozitiv de frânare (kg);
- O.2. Masă maximă remorcabilă fără dispozitiv de frânare (kg);
- 9. Masă maximă tehnic admisibilă în punctul de cuplare (kg);
- 10. Lungime (mm);
- 11. Lăţime (mm);
- 12. Înălţime (mm);
- 13. Distanţă între axe (mm);
7. A treia pagină a CIV conţine următoarele rubrici:
- 14. Cod motor;
- P.1. Capacitate cilindrică (cm3);
- P.2. Putere (kW);
- P.3. Tip combustibil sau sursă de energie;
- P.4. Turaţie nominală (min-1);
- P.5. Serie motor;
- 15. Sistem de propulsie;
- 16. Putere motor electric (kW);
- V.9. Normă de poluare CE;
- 17. Cod naţional de emisii;
- R. Culoare;
- S.1. Număr locuri, inclusiv locul conducătorului auto;
- S.2. Număr locuri în picioare;
- T. Viteză maximă (km/h);
- U.1. Nivel sonor în staţionare (dB(A));
- U.2. Turaţie motor (min-1);
- U.3 Nivel sonor în mers (dB(A));
- Q. Raport putere/masă (kW/kg)  (numai pentru motociclete);
- V.7. CO2;
- 18.  Tracţiune;
- 19.1. Anvelope/jante axe faţă;
- 19.2. Anvelope/jante axe spate;
- 20.1. Suspensie axe faţă;
- 20.2.  Suspensie axe spate;
- W.  Capacitate rezervor (l);
- 21. Reprezentanţă RAR;
- Data eliberării.
8. A patra pagină a CIV conţine rubrica „Menţiuni” precum şi, în partea de jos, un text pretipărit cu traducerea în limba engleză a rubricilor din paginile a doua şi a treia.

marți, 29 decembrie 2015

Aplicatie online pentru aflarea timpilor de asteptare la frontiera

Pentru a veni in sprijinul participantilor la trafic care tranziteaza punctele de frontiera rutiere existente la granita, in perioadele in care se prefigureaza cresteri ale valorilor de trafic, Politia de Frontiera Romana a dezvoltat o aplicatie disponibila la adresa aceasta.

Pe prima pagina a site-ului Politiei de Frontiera poate fi vizualizata media timpilor de asteptare in punctele rutiere de trecere a frontierei deschise traficului international, care este actualizata periodic (la intervale de aproximativ doua ore sau cand situatia o impune).

Aplicatia contine date despre timpii de asteptare pentru doua tipuri de vehicule, autoturisme si camioane, atat pe sensul de intrare, cat si pe cel de iesire din Romania. De asemenea, este precizat, pentru fiecare punct de trecere a frontierei, numarul arterelor de control, pe fiecare sens.

Politia de Frontiera a pus la dispozitia participantilor la traficul transfrontalier numarul de telefon 021.9590 unde pot semnala diferite aspecte despre modul in care a fost efectuat controlul la trecerea frontierei, sesizarile fiind preluate de catre politistii de frontiera care vor actiona in consecinta, legal, de la caz la caz.

luni, 14 decembrie 2015

Rovinieta prin SMS - exagerat de scumpa!

Noul serviciu de achitare electronica prin SMS a rovinietei este valabil doar in reteaua Orange, la numarul de telefon special 7500.  

La achitarea tarifului, solicitantul (client cu abonament Orange sau client Orange PrePay) va transmite, prin SMS, la numarul 7500, numarul de inmatriculare al vehiculului, urmat de categoria rovinietei corespunzatoare tipului vehiculului si va primi un SMS prin care va fi informat ca rovinieta va fi emisa pentru datele furnizate si cu privire la costul taxei si cel total al tranzactiei. Emiterea rovinietei se confirma prin transmiterea, la acelasi numar, a unui alt SMS cu textul “DA”.


Tip rovinietaValabilitateTARIF NORMAL EUROPret Orange EUROCOST SMS(cost aditional)
A7 zile33,39760,40
B7 zile66,6960,70
C1 zi44,50120,50
D1 zi77,70040,70
E1 zi99,69680,70
F1 zi1111,69320,69

Ultimul pas este primirea unui SMS de confirmare a emiterii rovinietei, moment in care clientul va fi tarifat cu suma corespunzatoare tipului de rovinieta ales. Mesajul va contine informatii legate de seria rovinietei, numarul de inmatriculare, categoria rovinietei, anul, luna, ziua si ora expirarii valabilitatii acesteia. Data si ora de inceput a valabilitatii rovinietei sunt data si ora confirmarii tarifarii finale, prin primirea acestui ultim SMS.

Fiecare SMS de confirmare trimis costa 0,05 EURO (fara TVA).

Costurile suplimentare acestui tip de emitere  pot ajunge lejer in 0,8 EURO.

miercuri, 30 septembrie 2015

Emitere roviniete intrerupta pe 1 oct 2015 - 2 ore

Comunicat de presă CNADNR SA 29.09.2015

Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România anunţă participanţii la trafic că
începând cu data de 01.10.2015, ora 00:00, pentru o perioada de maxim 2 ore, este posibil ca
emiterea rovinietelor si a peajelor sa fie îngreunată/întreruptă ca urmare a unor lucrări de
mentenanță la sistemul informatic.

Astfel, menționăm că:

- achitarea peajului pentru trecerile efectuate pe la podurile peste Dunăre de la FeteștiCernavodă,
în data de 01.10.2015, se pot realiza până cel târziu la ora 24 a zilei următoare;
- pentru ziua de 01.10.2015, utilizatorii rețelei de drumuri naționale care folosesc
infrastructura rutieră pentru care se aplică tariful de utilizare, pot achita rovinieta până cel
târziu la ora 24 a zilei de 01.10.2015.
CNADNR SA

joi, 27 august 2015

Taxa de pod FETESTI


CNADNR a incasat in anul 2014 mai mult de 85 de milioane de lei (peste 19 milioane de euro) din taxa de pod de la Fetesti, in timp ce, in primele sapte luni ale acestui an, la bugetul statului au ajuns aproape 61 de milioane de lei. Foarte mica parte din aceasta suma merge insa pentru lucrari care vizeaza podul.

"In perioada 1 ianuarie - 31 decembrie 2014, veniturile realizate de CNADNR SA din incasarea tarifelor de trecere pentru utilizarea podurilor peste Dunare la Fetesti - Cernavoda, au fost de 85.272.515 lei (cu TVA) ", a raspuns CNADNR.

Spre comparatie, in anul 2012, statul a incasat 14,5 milioane de euro din taxa de pod de la Fetesti - Cernavoda, in conditiile in care lucrarile de reabilitare a podului au costat circa 340.000 de euro, transmitea compania, in 2013, citata de Business24.

Compania a amintit insa ca, in anul 2014, a fost sistata incasarea tarifului de trecere pe podul de peste Dunare, de la Fetesti - Cernavoda, prin ordinul ministrului delegat pentru Proiecte de Infrastructura, in mai multe intervale din perioada 30 aprilie - 1 septembrie, cu precadere cele aglomerate in care traficul de turisti era foarte ridicat.

Masura a fost luata atunci pentru evitarea aglomeratiei la casele de plata a taxei, in momentele de varf ale sezonului turistic, dupa care au aparut doua noi modalitati de plata - prin sms sau la benzinarii.

De asemenea, CNADNR anunta ca, in primele sapte luni ale anului, veniturile companiei din incasarea tarifelor de trecere pe podul de peste Dunare, de la Fetesti - Cernavoda, au fost de 60.954.524 lei (cu TVA). Circa jumatate din aceasta suma a fost incasata in mai putin de trei luni, respectiv de la sfarsitul lunii aprilie, pana in ultima decada a lunii iulie.

Totodata, privitor la destinatia banilor incasati din taxa de pod si rovinieta, acestia merg catre proiectarea, repararea, administrarea, intretinerea sau modernizarea drumurilor de interes national, dar si pentru rambursare de credite contractate in acest scop.

Astfel in raspunsul CNADNR, este citat Art. 12 din Ordonanta Guvernului nr. 15/2002 privind aplicarea tarifului de utilizare si a tarifului de trecere pe reteaua de drumuri nationale din Romania, cu modificarile si completarile ulterioare.


"Sumele incasate in urma aplicarii de catre CNADNR SA a tarifului de utilizare si a tarifelor de trecere se constituie venit la dispozitia acesteia si vor fi utilizate pentru proiectarea, repararea, administrarea, intretinerea, exploatarea si modernizarea drumurilor de interes national, precum si pentru garantarea si rambursarea creditelor externe si interne contractate in acest scop, inclusiv pentru plati in numele autoritatii publice contractante, ca urmare a obligatiilor asumate in cadrul contractelor de parteneriat public-privat in sectorul drumurilor nationale si autostrazilor".

Implementarea altor optiuni pentru plata taxei de pod de la Fetesti - Cernavoda, din 30 aprilie, nu a eliminat aglomeratia si cozile de la ghisee. Aproximativ 40 la suta din totalul incasarilor pentru lunile mai, iunie si iulie proveneau din taxe platite tot la ghisee.

Sursa: Ziare.com

luni, 17 august 2015

Atentie la rovinieta

„De la aproape 41.400 de procese-verbale de contravenţie în acest interval, la aproape 184.000 de procese-verbale. Este de aproape patru ori şi jumătate creşterea amenzilor. Poate fi pusă şi pe instalarea unor puncte noi de control, dar şi pe ignoranţa unor utilizatori care circulă şi nu-şi dau seama că nu şi-au luat rovinieta şi poate fi pusă şi pe creşterea numărului de înmatriculări”, a explicat Cosmin Popescu, şef de direcţie în CNADNR.

Dacă încasările din rovinietă ajung la CNADNR, banii din amenzi intră direct în bugetul de stat.

Un proiect de act normativ propune creşterea tarifelor de rovinietă pentru anumite categorii de vehicule. În cazul celor de marfă care au peste 3,5 tone, dar nu mai mult de 7,5 tone, rovinieta va fi mai scumpă. Tariful pentru o zi va fi de 11 euro, faţă de 4 euro, cât este în prezent. Rovinieta pentru un an se va scumpi şi ea de la 320 de euro la 550 de euro. În acestă categorie intră aproape 18 mii de vehicule, potrivit Autorităţii Rutiere Române.

Pentru autoturisme, autobuze sau autocare, rovinieta rămâne neschimbată.

joi, 2 aprilie 2015

Puncte fixe control rovinieta - lista completa

Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) are până în prezent 79 de camere video ce pot depista şoferii fără rovinietă, în 66 de localităţi; până la finalul lui 2015 se vor mai instala încă 8.


In afara locațiilor fixe de control dotate cu camere video Directiile Regionale de Drumuri si Poduri din tara au in folosinta camere video mobile montate pe autovehicule special destinate controlului in trafic. 

Acestea sunt cele 66 de locaţii în care sunt amplasate camere video, din care 13 sunt localităţi ce au instalate camere duble:

- jud. Albă, DN1: Sebeş
- jud. Arad, DN7: Nădlac
- jud. Arad, DN79: Arad
- jud. Bacău, DN11: Sănduleni
- jud. Bacău, DN15: Gârleni
- jud. Bacău, DN2: Nicolae Bălcescu (cameră dublă)
- jud. Bihor, DN1: Oşorhei
- jud. Bistriţa Năsăud, DN17: Tiha Bârgăului
- jud. Botoşani, DN29: Băisa
- jud. Braşov, DN1: Timişul de Sus
- jud. Braşov, DN1: Şercaia
- jud. Braşov, DN11: Lunca Câlnicului
- jud. Braşov, DN11: Hărman (cameră dublă)
- jud. Brăila, DN21: Bărăganul
- jud. Brăila, DN22: Movila Miresii
- jud. Brăila, DN2B: Lacu Sărat
- jud. Buzău, DN2: Mărăcineni (cameră dublă)
- jud. Caraş Severin, DN6: Mehadia
- jud. Caraş Severin, DN58: Soceni
- jud. Călăraşi, DN3: Cuza Vodă
- jud. Cluj, autostrada A3: Gilău (cameră dublă)
- jud. Cluj, DN75: Mihai Vitezu
- jud. Cluj,DN1: Vâlcele (cameră dublă)
- jud. Cluj, DN1C: Jucu
- jud. Constantă, DN38: Moviliţa
- jud. Covasna, DN12: Sfântu Gheorghe
- jud. Dâmboviţa, autostrada A1: Petreşti (cameră dublă)
- jud. Dâmboviţa, DN71: Ulmi
- jud. Dolj, DN6: Coşoveni
- jud. Dolj, DN55: Bratovoeşti
- jud. Dolj, DN56: Podari
- jud. Dolj, DN65: Pieleşti
- jud. Galaţi, DN25: Şendreni
- jud. Galaţi, DN26: Vânători
- jud. Giurgiu, DN5: Călugăreni (cameră dublă)
- jud. Harghita, DN12: Sândominic
- jud. Harghita, DN13A: District Harghita
- jud. Hunedoara, DN66: Băcia
- jud. Hunedoara, DN7: Săcămaş
- jud. Ialomiţa, autostrada A2: Feteşti (cameră dublă)
- jud. Ialomiţa, DN2A: Giurgeni
- jud. Iaşi, DN2: Moţca
- jud. Iaşi, DN28: Leţcani (cameră dublă)
- jud. Ilfov, autostrada A2: Glina (cameră dublă)
- jud. Ilfov, autostrada A3: Snagov (cameră dublă)
- jud. Maramureş, DN18: Moisei
- jud. Mureş, DN15: Sângeorgiu de Mureş
- jud. Mureş, DN13: Bălăuşeri
- jud. Neamţ, DN15: Vaduri
- jud. Neamţ, DN15: Călugăreni
- jud. Prahova, DN1: Bărcăneşti/Româneşti (cameră dublă)
- jud. Prahova, DN72: Brătăsanca
- jud. Prahova, DN1B: Albeşti (cameră dublă)
- jud. Satu Mare, DN19: Decebal
- jud. Suceava, DN2: Iacobeşti
- jud. Teleorman, DN6: Drăgăneşti Vlasca
- jud. Timiş, DN59: Jebel
- jud. Timiş, DN6: Sânnicolau Mare
- jud. Timiş, DN69: Orţişoara
- jud. Tulcea, DN22A: Cătăloi
- jud. Vaslui, DN24: Crasna
- jud. Vaslui, DN24B: Risesti
- jud. Vâlcea, DN64: Ioneşti
- jud. Vâlcea, DN67: Budeşti
- jud. Vâlcea, DN7: Călimăneşti/Seacă
- jud. Vrancea, DN23: Vulturu

Poti cumpara si rovinieta online.

miercuri, 25 martie 2015

La licitatie tronsonul de autostradă Gilau – Mihaiesti

ompania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România anunță astăzi că scoate la licitație contractul pentru proeictarea și execuția tronsonului de autostradă Gilău – Mihăiești, pentru nu mai puțin de 687 milioane de lei fără TVA, adică 859 milioane de lei în total – sau 190 milioane euro.
Contractul va avea o durată de implementare de 66 luni, dintre care o jumătate de an perioada de proiectare, 12 luni perioada de  execuţie şi 48 luni perioada de garanţie a lucrărilor. Proiectul va fi finanţat din bugetul de stat al României, având în vedere Strategia de Dezvoltare a Reţelei de Autostrăzi România 100, prezentată de Guvern în decembrie 2013.  Tronsonul de autostradă are o lungime de 16,8 kilometri, integral pe teritoriul administrativ al judeţului Cluj.

Traseul autostrăzii porneşte de la Nodul Nădăşelu, km 8+700 şi traversează la km 9+213 drumul judeţean DJ 108C, calea ferată Cluj – Oradea şi pârăul Nădaşu printr-un viaduct cu lungimea de 729 metri. În continuare traseul se desfăşoară pe Dealul Ascuţit şi evită proprietatea cimitirului localităţii de la km 10+800, explică CNADNR.

Localitatea Şardu este traversată la km 14+609 printr-un viaduct cu lungimea de 324 m, viaduct care traversează drumul comunal DC 143 şi pârăul Şardu. În continuare traseul autostrăzii se desfăşoară paralel cu drumul naţional DN 1F, ocolind localitatea Sânpaul pe la vest de aceasta, traversând o serie de drumuri de exploatare.

Traseul ocoleşte pe la est localitatea Mihăieşti, traversând Valea Trifii, Valea Berindului şi drumul naţional DN 1F la km 21+300 cu un pasaj de 203,50 m lungime. În continuare, printr-o modificare locală a axului pe tronsonul km 22+400 – km24+400 se evită botul de deal de la km 23+200 cu o coborâre a liniei roşii cu aproximativ 3-4 metri, se obţine scurtarea viaductelor de la km 22+600 şi km 23+800 de la 400 m la 120 m, respectiv de la 520 m la 120 metri, după cum arată Compania de Autostrăzi.

Ofertele pot fi depuse până în 6 mai și vor fi deschise în aceeași zi, două ore după ora limită de depunere a dosarelor.

luni, 16 martie 2015

Amenzile la rovinieta ..

Şoferii care au circulat fără rovinietă scapă de plata amenzii dacă procesele verbale de constatare şi sancţionare primite acasă nu au semnătura olografă a agentului constatator. Acest lucru este posibil după ce Curtea Supremă a admis în luna februarie recursul în interesul legii formulat de Avocatul Poporului şi a decis că documentele transmise fără această semnătură sunt lovite de nulitate. Şoferii trebuie însă să solicite în instanţă anularea amenzilor şi a penalităţilor, iar în unele cazuri a executărilor silite.

Problemele şoferilor cu amenzile primite de la Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADNR) pentru lipsa rovinietei şi executările silite pentru neplata acesteia au ajuns pe masa Curţii Supreme, la sesizarea Avocatului Poporului. Instanţa a decis, la sfârşitul lui februarie, că documentele transmise de CNADNR sunt lovite de nulitate absolută, pentru că semnătura electronică nu este legală. Conform deciziei ÎCCJ, singurele procese-verbale de amendă, care pot fi acceptate, sunt cele care au semnătura olografă a agentului care a constatat lipsa rovinietei.

În consecinţă, cei care au primit în cutia poştală o amendă trebuie să meargă în instanţă şi să solicite anularea ei, în baza deciziei comunicate de Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, dacă semnătura olografă nu apare pe document.

„Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, prin Decizia nr. 6 (dosar nr. 14/2014) din 16 februarie 2015, a admis recursul în interesul legii formulat de către Avocatul Poporului în data de 27 noiembrie 2014, prin care a fost sesizată problema de drept referitoare la interpretarea dispoziţiilor art. 17 din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor şi a Legii nr. 455/2001 privind semnătura electronică, din punct de vedere al semnăturii agentului constatator necesară legalităţii procesului-verbal de contravenţie, pentru contravenţiile sancţionate de Ordonanţa Guvernului nr. 15/2002 privind aplicarea tarifului de utilizare şi a tarifului de trecere pe reţeaua de drumuri naţionale din România, modificată şi completată. În esenţă, Avocatul Poporului a apreciat că semnătura electronică a agentului constatator, în speţă Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România S.A., este de natură să atragă nulitatea procesului verbal de contravenţie încheiat pentru constatarea contravenţiilor la Ordonanţa Guvernului nr. 15/2002, modificată şi completată”, se arată într-un comunicat al Avocatului Poporului. Potrivit sursei citate, opinia coincide cu cea a Parchetului General, în ciuda faptului că majoritatea Curţilor de Apel din România au dat câştig de cauză CNADNR în procesele intentate de conducătorii auto.

Ghid practic pentru a-ţi salva banii

Pâna la momentul în care Parlamentul sau Executivul vor modifica legislaţia în sensul deciziei pronunţate de ÎCCJ, anularea amenzilor, penalităţilor şi a executărilor silite, după caz, va trebui solicitată în instanţă. Dincolo de semnătura olografă, problemele şoferilor sunt şi în cazul în care, mulţi dintre ei, s-au trezit executaţi silit, fără a primi vreo înştiinţare că au de plătit vreo amendă.

Gândul a relatat anul trecut cum doi şoferi din Bucureşti au aflat că CNADNR le-a dat amenzi pentru că au circulat fără rovinietă în afara oraşelor,  cu peste 3 ani în urmă. Problema este că şoferii s-au trezit direct ameninţaţi cu executarea silită, ale cărei costuri sunt duble faţă de amenda pentru lipsa rovinietei, în condiţiile în care şoferii respectivi susţin că nu au fost înştiinţaţi niciodată că au fost surprinşi cu camera video şi sancţionaţi de CNADNR, aşa cum cere legea. Astfel, în plus faţă de amenda de 365 de lei (compusă din amenda contravenţională de 250 de lei şi costul unei roviniete pe un an, de 28 de euro), şoferii respectivi mai trebuie să plătească şi cheltuielile cu executarea silită, de încă 370 de lei. În total, 735 de lei. Gândul a intrat în posesia unor documente care arată că doi şoferi, unul de la o firmă, altul persoană fizică, au primit adrese prin care li se aduce la cunoştinţă că un birou de executori judecătoreşti va demara executarea silită împotriva lor, pentru amenzi neachitate la CNADNR, din urmă cu 3 ani. Marea problemă care reiese din aceste documente este însă un aşa-zis „martor de serviciu”, fără semnătura căruia executarea silită nu ar fi putut începe. Pentru a-şi justifica demersurile juridice de recuperare a acestor amenzi, CNADNR a emis nişte procese verbale prin care susţine că a încercat să aducă la cunoştinţa şoferilor respectivi că au fost amendaţi, însă nu i-a găsit la domiciliu.

"Cazurile persoanelor amendate de CNADNR pentru circulaţia pe drumurile publice fără rovinietă sunt frecvente în practică. Din păcate, multe persoane aflate în această situaţie nu au primit procesele verbale de contravenţie şi ajung în situaţia să afle de aceste amenzi abia în momentul în care executorul judecatoresc îi somează să achite amenda şi le transmit împreună cu somaţia şi procesul verbal de contravenţie întocmit de CNADNR.

Bineînţeles că în acest moment deja a început executarea silită astfel că orice opţiune aflată la dispoziţia persoanelor amendate poate avea efect abia pe termen lung.

Pe scurt, CNADNR este obligat să comunice procesul verbal de contravenţie în cel mult 2 luni de la data la care a aplicat sancţiunea. De exemplu, dacă contravenţia s-a săvârşit în data de 03.01.2015 şi procesul verbal de contravenţie s-a întocmit în aceeaşi dată, atunci acesta trebuie să fie comunicat de CNADNR prin poştă persoanei amendate până cel târziu la data de 03.03.2015. Dacă CNADNR nu comunică procesul verbal în aceste două luni, atunci dreptul său de a executa silit persoana amendată se prescrie (adică nu mai poate obţine silit contravaloarea amenzii). Calea legală de a valorifica această apărare este plângerea contravenţională.

Însă, termenul legal în care se poate formula plângerea contravenţională este de 15 zile începe să curgă de la data la care procesul verbal este comunicat contravenientului. Dacă însă procesul verbal de contravenţie nu este contestat în termenul legal el devine titlu executoriu, ceea ce înseamnă că persoana amendată poate fi executată silit fără a mai fi nevoie de un litigiu în instanţă pentru obligarea sa la plată.

În ipoteza noastră, CNADNR nu comunică procesul verbal astfel că persoana amendată nu ştie că a fost sancţionată şi în consecinţă nu formulează plângerea contravenţională. Într-o atare situaţie, considerăm că termenul de 15 zile de a ataca procesul verbal de contravenţie nu a început să curgă decât de la data la care persoana amendată a aflat de existenţa procesului verbal (respectiv de la executor). Ca atare, primind somaţia executorului judecatoresc, persoana amendată poate formula următoarele acţiuni:

  • Plângere contravenţională împotriva procesului verbal al CNADNR – menţionând că acesta nu i-a fost comunicat în termenul de 2 luni şi ca atare dreptul CNADNR de a o executa silit s-a prescris;
  • Contestaţie la executare în care să solicite şi suspendarea executării silite – motivând nu numai că dreptul CNADNR de a trece la executarea silită s-a prescris dar şi că procesul verbal nu a devenit titlu executoriu pentru că s-a formulat plângerea contravenţională.

Recomandarea noastră este ca aceste două demersuri să fie exercitate împreună: formularea plângerii evită ca procesul verbal să devină titlu executoriu, iar contestaţia la executare este mijlocul procesual prin care executarea silită înseşi şi toate actele executorului judecătoresc pot fi desfiinţate.

Însă, de cele mai multe ori, contestaţia la executare prin care s-a cerut şi suspendarea executării silite până la soluţionarea contestaţiei primeşte termen în instanţă în 2-3 luni de la data depunerii, perioada în care executarea silită continuă. Într-o atare situaţie, persoana amendată mai poate face o cerere de suspendare provizorie a executării silite până când se soluţionează cererea de suspendare formulată în contestaţie. Însă, pentru ambele cereri de suspendare trebuie să se achite o cauţiune de aproximativ 10% din valoarea amenzii.

În concluzie, demersurile juridice sunt laborioase, tehnice, presupun multe costuri suplimentare din partea persoanelor amendate şi au efect pe termen lung, în sensul că persoanele amendate riscă să fie executate silit până se soluţionează contestaţiile lor în instanţă. Sigur, ca efect al admiterii contestaţiilor îşi vor putea recupera eventualele costuri însă abia după ce instanţele au dispus întoarcerea executării silite", a declarat, pentru gândul, Andra Surariu, Associate Biriş Goran SPARL.

Contactat de gândul, consultantul juridic Daniel Ionescu a declarat că demersurile în privinţa anulării executării silite, în cazul şoferilor care au acumulat prea multe amenzi şi penalităţi pentru lipsa rovinietei, pot fi de lungă durată: "Cei care se află într-o asemenea situaţie trebuie să meargă în instanţă şi să ceară anularea executării silite. Discutăm despre unele cheltuieli judecătoreşti, pe care le vor recupera după ce vor câştiga procesul. CNADNR poate fi trasă la răspundere, deoarece nu i-a anunţat pe şoferi că trebuie să achite rovinietele, de-a lungul anilor şi astfel suma datorată a crescut. Pe de altă parte, şoferii nu aveau, într-adevăr, rovinietă şi ar putea solicita să plătească eşalonat datoriile acumulate, fără penalităţi. Românii care se află într-o asemenea situaţie pot cere suspendarea popririi, pe motiv că nu au fost înştiinţaţi că trebuie să achite amenzile pentru lipsa rovinietei".

"De la momentul în care ai cunoştinţă de începerea executării silite se poate face contestaţie la executare ca formă procedurală şi se contestă titlul, adică procesul verbal de contravenţie. Potrivit OG2/2001, dacă trece o perioadă mai mare de şase luni fără a fi comunicat  procesul verbal de constatare a contravenţiei, contravenţia se prescrie, adică se consideră că nu a existat. Acesta este unul din motivele pentru care trec direct la executare. Cine cunoaşte ordonanţa privind contravenţiile, bine, cine nu, plăteşte! Dacă nu au trecut cele şase luni, se face aceeaşi contestaţie la executare, se solicită repunerea în termen pentru constestarea procsului verbal de contravenţie şi se urmează procedura de instanţă", a declarat, pentru  gândul, un alt avocat, care a dorit să îşi păstreze anonimatul.

Conform Art. 9 din Ordonanţa nr. 15 din 24 ianuarie 2002 privind aplicarea tarifului de utilizare şi a tarifului de trecere pe reţeaua de drumuri naţionale din România, "începând cu data de 1 octombrie 2010, constatarea contravenţiilor se poate face şi cu ajutorul unor mijloace tehnice omologate amplasate pe reţeaua de drumuri naţionale din România, consemnându-se aceasta în procesul-verbal de constatare a contravenţiei" (alin.2). De asemenea, "în cazurile prevăzute la alin.2, procesul-verbal de constatare a contravenţiei se poate încheia şi în lipsa contravenientului, după identificarea acestuia pe baza datelor furnizate de MAI - DRPCIV sau a conducătorului auto, în cazul utilizatorilor străini. Procesul-verbal se întocmeşte şi se comunică contravenientului în termen de 30 de zile de la data constatării contravenţiei, interval în care nu se pot încheia alte procese-verbale de constatare a contravenţiei pentru încălcarea prevederilor art.8 alin. (1)".

Potrivit CNADNR, "sumele provenite din amenzile aplicate de personalul CNADNR constituie venit în proporţie de 90% în contul CNADNR şi 10% la bugetul de stat".

„Am rămas stupefiat când am primit această somaţie”

În 2014, CNADNR a executat silit mai mulţi şoferi, care au fost prinşi fără rovinietă, în mod abuziv, spun avocaţii. Cei care au primit asemenea somaţii şi nu vor să plătească trebuie să se adreseze de urgenţă instanţei şi să ceară anularea executării silite. Într-o situaţie de acest gen s-a aflat proprietara unei firme de transport. CNADNR a vrut să-i pună poprire pe conturi pentru a recupera câteva sute de euro, după ce, în urmă cu trei ani, unul dintre conducătorii auto de TIR ai companiei a fost prins fără rovinietă. Femeia s-a trezit de abia anul trecut că e somată de cei de la CNADNR să achite tariful de despăgubire, anulat între timp prin lege în 2012.

„În iulie, anul acesta, am primit de la biroul executorului o înştiinţare privind o executare silită, reprezentând onorariul pentru executare şi tariful de despăgubire către CNADNR. Cât de mare este suma? 720 de euro tariful de despăgubire şi 1.144 de lei onorariul executorului”, a declarat femeia pentru Digi24.

Un conducător auto susţine că din cauză că a circulat fără a plăti rovinieta în 2011, este în pericol de a fi executat silit, deşi a plătit amenda, dar nu şi tariful de despăgubire de 28 de euro. În cazul său, cheltuielile de executare ajung la 500 de lei. În principiu, aceste executări silite sunt legale, dar au o latură abuzivă, spun avocaţii. De asemenea, cine a primit o asemenea somaţie de executare silită trebuie să acţioneze rapid - în cinci zile trebuie contestat onorariul executorului iar, în 15 zile, întreg procesul de executare în instanţă.

Un alt caz este cel al lui Ştefan A., care a primit o comunicare de la un executor judecătoresc prin care este somat să achite 28 EUR+179 lei, reprezentând debit plus cheltuieli de executare ca urmare a lipsei rovinietei. "Am rămas stupefiat când am primit această somaţie, deoarece eu nu mă ştiam vinovat, iar până la această comunicare nu am fost înştiinţat în vreun fel că aş fi circulat fără rovinietă. Nu am primit nicio altă înştiinţare de la CNADNR, iar prin asta consider că am fost privat de dreptul meu de a contesta procesul verbal de contravenţie în perioada legală, apoi de dreptul meu de a achita amenda contravenţională la 50% în 48 de ore", a povestit şoferul, pe un forum de specialitate.

Potrivit avocatului Adrian Cuculis, care îi răspunde cititorului, acesta trebuie să discute cu executorul judecătoresc pentru a reconsidera poziţia onorariului perceput, deoarece "în ultima vreme s-a constatat o creştere în executări la nivelul României, executorii judecătoreşti făcând tot mai multe abuzuri".

Potrivit unui raport CNADNR, instituţia a încasat în 2013 din rovinietă aproape 261 milioane euro, din care 11 milioane euro reprezintă suma strânsă din amenzile plătite de şoferii care au circulat pe şosele fără a achita rovinieta.

Unde se plăteşte amenda pentru rovinietă?
Înainte de toate, luaţi în considerare faptul că oricine are dreptul de a contesta amenda de rovinietă. Dacă sunteţi siguri că aţi primit amenda pe nedrept, contestaţi-o. Dacă aţi circulat fără rovinietă, iar amenda nu este nici o greşeală nu puteţi face decât să o plătiţi. În vederea plăţii amenzii trebuie să:


  • o plătiţi în maxim 15 zile de la data comunicării la sediul contravenientului. Amenda poate fi plătită la orice unitatea de trezorerie din România.
  • tariful de despăgubire va fi plătit la Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri din raza judeţului în care aţi fost prinşi fără rovinietă.

Sursa: gandul.ro