vineri, 27 februarie 2015

Inca patru camere video ale CNADNR!

Tariful de utilizare (sau, pe scurt, rovinieta) ofera soferilor dreptul de a circula, pe o perioada de timp determinata, pe reteaua de drumuri nationale a Romaniei. Persoanele care evita aceasta obligatie pot fi amendate de catre autoritatile statului, astfel ca, pentru a depista in trafic soferii care nu achita rovinieta, CNADNR amplaseaza constant, pe drumurile nationale, camere video de supraveghere.

Numai in decembrie si ianuarie au fost amplasate 33 de noi puncte fixe de control, iar de astazi au devenit functionale inca patru. Conform informatiilor furnizate de CNADNR la solicitarea AvocatNet.ro, cele patru camere noi sunt amplasate in localitatile Romanasi (Drumul National 1F), Vama (Drumul National 17), Popricani si Cosmesti (Drumul National 24). Astfel, numarul total al camerelor video fixe a ajuns la 70.

De asemenea, institutia a furnizat recent, tot la cererea publicatiei noastre, si lista cu amplasarea celorlalte puncte fixe prin care se controleaza, in momentul de fata, valabilitatea rovinietelor.

Potrivit documentului primit, cele mai multe puncte fixe de control sunt situate pe Drumul National 1 (Timisul de Sus, Sebes, Valcele, Sercaia, Osorhei, Barcanesti/Romanesti), Drumul National 2 (Iacobesti, Nicolae Balcescu, Motca, Maracineni), Drumul National 6 (Sannicolau Mare, Cosoveni, Mehadia, Draganesti Vlasca) si Drumul National 15 (Vaduri, Sangeorgiu de Mures, Girleni, Calugareni).

Singurele camere de supraveghere pozitionate pe autostrazi sunt cele de la Petresti (A1), Glina, Fetesti (A2), Gilau si Snagov (A3). Pana la sfarsitul anului 2015, CNADNR puncteaza ca vor mai fi puse in functiune inca patru puncte fixe de control.

De asemenea, controlul rovinietelor se mai face si cu ajutorul a 14 camere video mobile, care sunt impartite intre cele sapte Directii Regionale de Drumuri si Poduri din subordinea CNADNR. Punctele mobile sunt amplasate, in general, pe sectoarele de drumuri nationale pe care nu exista puncte fixe de control.

"Ca regula generala, amplasarea celor 14 sisteme de camere video mobile nu se realizeaza pe sectoarele de drumuri nationale pe care sunt amplasate sistemele de camere video fixe. Acestea sunt utilizate pentru verificarea existentei si valabilitatii rovinietei pe dumurile pe care nu sunt amplasate sistemele de camere video fixe, pe sectoarele de drumuri nationale ce pot constitui rute ocolitoare ale punctelor fixe de control sau pe drumurile pe care se inregistreaza valori mai reduse ale traficului rutier, fara a exista o procedura prestabilita de amplasare (in functie de zona/drum/interval de timp)", au precizat recent reprezentantii CNADNR.

Important! Valabilitatea rovinietelor poate fi verificata si prin personalul imputernicit al Inspectoratului General al Politiei Romane, al Inspectoratului de Stat pentru Controlul in Transportul Rutier si al CNADNR (in punctele de trecere a frontierelor).

Amenzile pentru lipsa rovinietei ajung pana la 4500 de lei

Amenzile aplicabile soferilor care circula cu autovehicule in lipsa unei roviniete valabile sunt cuprinse intre 250 si 4500 de lei, potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 15/2002 -- actul normativ prin care este reglementat tariful de utilizare a retelei de drumuri nationale.

Mai exact, cele mai mici amenzi se dau soferilor de autoturisme -- intre 250 si 500 de lei --, la polul opus fiind amenzile pentru soferii vehiculelor de transport de marfa cu masa totala maxima autorizata (MTMA) mai mare sau egala cu 12 tone (cu minimum patru axe) -- intre 3000 si 4500 de lei.

In ceea ce priveste tariful de utilizare, acesta este "structurat in functie de perioada de parcurs si de stationare, de incadrarea in clasa de emisii poluante (EURO), de masa totala maxima autorizata si de numarul de axe, dupa caz", scrie in actul mentionat. In functie de durata de utilizare a retelei de drumuri nationale, rovinieta are o valabilitate de una, sapte, 30, 90 de zile sau 12 luni, iar tariful pentru aceasta este cuprins, dupa caz, intre 3 si 1210 euro.

In cazul autoturismelor, tarifele sunt de 3 euro (sapte zile valabilitate), 7 euro (30 de zile), 13 euro (90 de zile) si 28 de euro (12 luni). Acestea sunt cele mai mici preturi, cele mai mari fiind aplicabile vehiculelor de transport de marfa cu MTMA mai mare sau egala cu 12 tone (cu minimum patru axe): 11 euro (o zi), 55 de euro (sapte zile), 143 de euro (30 de zile), 374 de euro (90 de zile), 1210 euro (12 luni).

In reteaua drumurilor nationale sunt incluse autostrazile, drumurile expres, drumurile nationale europene, drumurile nationale principale si drumurile nationale secundare.

Rovinieta trebuie achitata atat de catre soferii romani, cat si de catre cei straini, pentru toate autovehiculele inmatriculate ce sunt folosite pe reteaua de drumuri nationale din Romania.

Important! La depistarea prin intermediul punctelor fixe/mobile de control, procesul-verbal de contraventie se poate intocmi si in lipsa soferului. Acesta se intocmeste si se comunica in cel mult 30 de zile de la constatarea contraventiei, iar in intervalul respectiv de timp NU pot fi incheiate alte procese-verbale pentru lipsa rovinietei.

Nota: Conform unei decizii recente a Inaltei Curti de Casatie si Justitie, procesele-verbale de contraventie intocmite de CNADNR in urma depistarii soferilor cu camerele video trebuie sa fie semnate de mana de catre agentul constatator, altfel sunt considerate nule.

Sursa: avocatnet.ro

miercuri, 25 februarie 2015

UPDATE: Amenzile sunt nule

Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România S.A. consideră că opiniile apărute în presă potrivit cărora cei care au plătit amenzile își pot recupera banii nu corespund adevărului și sunt contrare prevederilor legale.

În consecință, acest recurs în interesul legii nu produce niciun efect juridic asupra proceselor finalizate în care au fost epuizate toate căile de atac (fond și recurs) ce au avut ca obiect contestarea proceselor verbale de constatare și sancționare a contravenției.

Acest recurs în interesul legii nu produce efecte asupra hotărârilor judecătorești examinate și nici cu privire la situația părților din acele procese. Recursul în interesul legii nu este LEGE, ci are doar menirea să orienteze în aceeași direcție practica instanțelor judecătorești.
Prin urmare, aplicarea unitară a legii pentru trecut se subordonează puterii lucrului judecat, în interesul conservării stabilității raporturilor juridice.

Decizia ICCJ va fi motivată și se va publica în Monitorul Oficial, moment de la care devine obligatorie pentru instanțele judecătorești. Cu toate acestea, ea poate fi invocată și în cadrul proceselor ce se află pe rol în prezent.

În concluzie, CNADNR SA va ține cont de argumentele pe care se întemeiază acest recurs în interesul legii și va proceda în consecință, astfel încât toți cei care nu vor respecta legea și nu vor achita tariful de trecere și cel de utilizare pe rețeaua de drumuri naționale din România să poată fi amendați în mod legal.

CNADNR SA
Comunicat de presă
20.02.2015

luni, 16 februarie 2015

Amenzile la rovinieta sunt nule!

Se admite recursul în interesul legii formulat de Avocatul Poporului şi, în consecinţă, stabileşte că:
În interpretarea şi aplicarea dispoziţiilor art.17 din Ordonanţa Guvernului nr.2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările, raportate la dispoziţiile art.4 pct.1-4 şi art.7 din Legea nr.455/2001 privind semnătura electronică, republicată, procesele-verbale de constatare şi sancţionare a contravenţiilor prevăzute de art.8 alin.(1) din Ordonanţa Guvernului nr.15/2002 privind aplicarea tarifului de utilizare şi a tarifului de trecere pe reţeaua de drumuri naţionale din România, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.424/2002, cu modificările şi completările ulterioare, încheiate potrivit art.9 alin.(1) lit.a), alin.(2) şi alin.(3) din acest act normativ, transmise persoanelor sancţionate contravenţional pe suport de hârtie, sunt lovite de nulitate absolută în lipsa semnăturii olografe a agentului constatator.
Obligatorie, potrivit art.517 alin.(4) din Codul de procedură civilă.
            Pronunţată în şedinţă publică, astăzi, 16 februarie 2015.

miercuri, 4 februarie 2015

Lista punctelor fixe de control rovinieta

CNADNR a transmis, la solicitarea Digi24, lista amplasamentelor punctelor fixe de control al rovinietei, puse în funcțiune din 20 ianuarie 2015

1. Vrancea – DN23 – localitatea Vulturu

2. Cluj – DN75 – localitatea Mihai Viteazu

3. Satu Mare – DN19 – localitatea Decebal

4. Caraş Severin – DN58 – localitatea Soceni

5. Maramureş – DN18 – localitatea – Moisei

6. Dolj – DN56 – localitatea Podari

7. Dâmboviţa – DN71 – localitatea Ulmi

8. Prahova – DN72 – localitatea Brătăşanca

9. Mureş – DN15 – localitatea Sângeorgiu de Mureş

10. Galaţi – DN26 – localitatea Vînători

11. Bacău – DN15 – Gîrleni

12. Neamţ – DN15 – localitatea Călugăreni

13. Vaslui – DN24 – localitatea Crasna

14. Vaslui – DN24B – localitatea Râșești

15. Bihor – DN1 – Oşorhei

Sursa: Digi24

joi, 15 ianuarie 2015

Începe vânătoare celor care nu plătesc rovinieta

Ministerul Transporturilor a pus gând rău șoferilor, indiferent de naționalitate. Aceștia vor fi monitorizați atent dacă circulă pe drumurile naționale fără să achite rovinieta.
Ministrul transporturilor Ioan Rus a precizat ca în acest an vor fi luate măsuri suplimentare în ceea ce privește monitorizarea șoferilor care circulă pe drumurile naționale sau pe autostrăzi fără să dețină rovinietă.
"Ce se va aduna de la acciza de la motorină suplimentar, ce se va aduna de la rovinietă - unde vom lua măsuri în acest an ca fiecare cetăţean român, şi nu numai, să-şi cumpere rovinietă- mai putem socoti să ajungem de la un miliard la aproape două miliarde de lei pe an suplimentar faţă de ce avem în buget", a declarat ministrul Ioan Rus, la cu ocazia prezentării priorităților din infrastructura rutieră, eveniment la care au participat premierul Victor Ponta, ministrul finanțelor, Darius Vâlcov, și ministrul fondurilor europene, Eugen Teodorovici.
Rus a menționat că vor fi luate măsuri și în ceea ce privește autovehiculele înmatriculate în străinătate.
Noi puncte de monitorizare a rovinietei
În urmă cu o lună, Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR) a anunțat că a pus în funcţiune 18 noi puncte fixe de control a valabilităţii rovinietei, avertizând că zonele unde sunt acestea amplasate nu vor putea fi evitate.

Până la instalarea celor 18 noi puncte, controlul valabilităţii rovinietei se realiza prin intermediul a 33 puncte fixe de control, 14 puncte mobile de control şi prin intermediul personalului IGPR, ISCTR şi CNADNR SA (în punctele de trecere a frontierelor), cu drept de verificare a deţinerii rovinietei valabile.

Potrivit comunicatului CNADNR, punctele de control puse în funcţiune în luna decembrie, sunt amplasate în zone în care acestea nu pot fi evitate de către conducătorii auto. "Aceste puncte de control fac parte din sistemul informatic deţinut de CNADNR , sistem care permite emiterea rovinietelor atât prin punctele de lucru ale Distribuitorilor autorizaţi de CNADNR SA, cât şi prin intermediul SMS (pentru utilizatorii români şi doar pentru perioada minimă de valabilitate pentru fiecare categorie de vehicul în parte), dar şi pentru descurajarea utilizatorilor reţelei de drumuri naţionale şi autostrăzi de a circula fără a deţine rovinietă valabilă", se menționa în comunicat.
Mai mult, compania a anunțat că în 2015 are în intenție să pună în funcţiune încă 23 puncte de control a valabilităţii rovinietei. Astfel, "prin intermediul tuturor acestor mijloace de control, CNADNR SA va acoperi în mare parte reţeaua de drumuri naţionale şi autostrăzi, în acest mod devenind aproape imposibilă circulaţia vehiculelor fără rovinietă valabilă", se arată în sursa citată.

marți, 30 decembrie 2014

Plătitor de TVA? Fiscul va face controale și interviuri din 2015!

Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) va introduce o noua procedura de verificare a firmelor care cer inregistrarea codului de TVA care va avea trei filtre de selectie. In prima faza, vor fi analizate datele companiei cu o aplicatie informatica. Daca apar suspiciuni, va avea loc un interviu la Fisc si, in ultima instanta, va fi facut un control la sediul societatii, a declarat, pentru Capital, seful institutiei, Gelu Stefan Diaconu. "Incepand cu 1 februarie vom introduce noua procedura de inregistrare in scopuri de TVA care va fi derulata prin structuri specializate din cadrul compartimentelor de informatii fiscale. La momentul atribuirii codului de inregistrare vom face verificare preliminara. Pentru majoritatea solicitantilor durata obtinerii codului de inregistrare va fi de doar 24 de ore fata de 3 zile acum. Pentru cei care au profil de risc ridicat intervin verificari inclusiv prin Antifrauda. Important este sa nu se mai inregistreze firme care au ca unic scop evaziunea fiscala la TVA pentru ca aici principala cauza este activitatea firmelor fantoma", a declarat presedintele ANAF.

Sursa: Capital.ro

joi, 18 decembrie 2014

18 puncte noi de control al rovinietei

Compania Naţională de Autostrăzi si Drumuri Naţionale din România anunţă participanţii la trafic că, începând de astăzi 18.12.2014, au fost puse în funcţiune pe reţeaua de drumuri naţionale si autostrăzi din România, 18 noi puncte fixe de control valabilitate rovinietă, prin intermediul cărora vor fi înregistrate vehiculele care circulă fără achitarea corespunzătoare a tarifului de utilizare (rovinieta), conform prevederilor OG nr. 15/2002, cu modificările si completările ulterioare.
Menţionăm că până la această dată, controlul valabilităţii rovinietei se realiza prin intermediul a 33 puncte fixe de control, 14 puncte mobile de control si prin intermediul personalului IGPR, ISCTR si CNADNR SA (în punctele de trecere a frontierelor), cu drept de verificare a deţinerii rovinietei valabile.
Precizăm că punctele de control puse în funcţiune astăzi, sunt amplasate în zone în care acestea nu pot fi evitate de către conducătorii auto. Aceste puncte de control fac parte din sistemul informatic deţinut de CNADNR SA, sistem care permite emiterea rovinietelor atât prin punctele de lucru ale Distribuitorilor autorizaţi de CNADNR SA, cât si prin intermediul SMS (pentru utilizatorii români si doar pentru perioada minimă de valabilitate pentru fiecare categorie de vehicul în parte), dar si pentru descurajarea utilizatorilor reţelei de drumuri naţionale si autostrăzi de a circula fără a deţine rovinietă valabilă.
De asemenea precizăm că în anul 2015 vor fi puse în funcţiune încă 23 puncte de control a valabilităţii rovinietei. Astfel, prin intermediul tuturor acestor mijloace de control, CNADNR SA va acoperi în mare parte reţeaua de drumuri naţionale si autostrăzi, în acest mod devenind aproape imposibilă circulaţia vehiculelor fără rovinietă valabilă.
În contextul celor menţionate mai sus, adresăm utilizatorilor rugămintea de a verifica, înainte de a utiliza reţeaua de drumuri naţionale si autostrazi, valabilitatea rovinietei.
Pentru a veni în sprijinul utilizatorilor, CNADNR SA a pus la dispoziţia acestora, la adresa de internet www.cnadnr.ro, Secţiunea Verificare Rovinietă, un instrument prin care se pot verifica si descarca în format pdf informaţii privind valabilitatea rovinietei, prin introducerea datelor vehiculului (număr de înmatriculare, număr de identificare) si codul de siguranţă. Precizăm că acest instrument se poate utiliza pentru rovinietele aflate în perioada de valabilitate si nu pentru rovinietele a căror valabilitate a expirat sau pentru rovinietele care urmează să intre în vigoare la o dată ulterioară efectuării verificării pe site.

Comunicat de presa CNADNR SA

joi, 30 octombrie 2014

57% din brokerii de asigurări vor disparea



Principalele prevederi ale noii norme privind brokerii de asigurări impun obligativitatea constituirii unui capital social subscris şi vărsat de minimum 250.000 de lei şi asigurarea unei capacităţi financiare din fonduri proprii de 4% din suma primelor anuale intermediate, dar nu mai puţin de 15.000 de euro.

ASF justifică măsurile prin ceea ce descrie drept "o asimetrie totală" între soietăţile de brokeraj bine capitalizate şi cele "cu poziţii de piaţă agresive şi riscante, necapitalizate suficient".

"Primii 50 de brokeri deţin 73% din valoarea primelor intermediate, dar 60% dintre aceştia funcţionează paradoxal pe capitaluri minime. În acelaşi timp, 43% dintre societăţile de brokeraj ar îndeplini noile condiţii cumulative de capitalizare", subliniază ASF, notând totodată că norma ar promova "dezvoltarea unui mediu concurenţial mai bun".

ASF precizează că toate celelalte instituţii financiare non-bancare au un prag minim de 50.000 de euro a capitalurilor sociale, faţă de 5.000 de dolari în cazul intermediarilor de asigurări, dar şi că volumul primelor intermediate a crescut neînsoţit de majorarea corespunzătoare a capitalizării, astfel încât "riscurile suplimentare" introduse în sistem să fie acoperite.

marți, 12 august 2014

CNADNR execută silit şoferii care au fost prinşi fără rovinietă

Șoferii prinşi fără rovinietă în 2011 riscă să rămână fără bani în cont pentru că nu au plătit aşa numitul tarif de despăgubire, culmea, eliminat în 2012 din lege. Tariful reprezintă de fapt contravaloarea taxei de drum pe un an şi, până în 2012, venea la pachet cu amenda. Avocaţii susţin că executarea silită a acestor şoferi este abuzivă. Cei care s-au trezit cu somaţii şi nu vor să plătească trebuie să se adreseze de urgenţă instanţei şi să ceară anularea executării silite.

Elena Ursu are, împreuna cu fiul sau, o mică firma de transport, care acum riscă să-şi închidă porţile. Motivul? Compania de Drumuri vrea să-i pună poprire pe conturi pentru a recupera câteva sute de euro, după ce, în urmă cu trei ani, unul dintre şoferii de camion ai firmei a fost prins fără rovinietă. Abia acum, femeia s-a trezit că e somată de cei de la Drumuri să plătească tariful de despăgubire, anulat între timp prin lege în 2012, informează Digi 24 TV.

„În iulie, anul acesta, am primit de la biroul executorului o înştiinţare privind o executare silită, reprezentând onorariul pentru executare şi tariful de despăgubire către CNADNR. Cât de mare este suma? 720 de euro tariful de despăgubire şi 1.144 de lei onorariul executorului”, a declarat Elena Ursu, proprietara firmei de transport.

Cu astfel de somaţii s-au trezit mai multe persoane. De exemplu, Mihai se plânge, pe un forum, că din cauză că a circulat fără a plăti taxa de drum în vara lui 2011 este acum în pericol de a fi executat silit. Asta deşi ar fi plătit amenda, nu şi tariful de despăgubire, în valoare de 28 de euro. Are, în plus, de achitat şi cheltuieli de executare de aproape 500 de lei.

Avocaţii spun că CNADNR îi execută pe şoferi în mod abuziv.

„Aceste executări silite, în formă, ele ar fi legale, însă ele sunt de fapt abuzive. În ipoteza în care în 2012 s-a abrogat acest tarif de despăgubire, evident că în 2014 nu ai cum să pui în executare un astfel de tarif de despăgubire, pe care o lege mai favorabilă l-a desfiinţat. Constituţia României, în articolul 15, ne arată foarte clar că în cazul legii contravenţionale şi penale se va aplica întotdeuna legea mai favorabilă”, a spus avocatul Adrian Cuculis.

Cine s-a trezit cu o astfel de somaţie trebuie să se mişte repede. În cinci zile trebuie contestat onorariul executorului iar, în 15 zile, întregul proces de executare în instanţă.

CNADNR a încasat anul trecut din rovinietă aproape 261 de milioane de euro, cu 60 de milioane de euro mai mult decât cea colectată în 2012. Aproape 11 milioane de euro reprezintă suma strânsă din amenzile plătite de şoferii care au circulat pe şosele fără a achita taxa de drum.

Sursa: Revista Miscarea

joi, 26 iunie 2014

Noile vignete in Europa

Letonia introduce taxa de drum de la 1 iulie!

De la 1 iulie 2014 în Lituania devine obligatorie taxa de drum pentru autovehiculele cu greutatea de peste 3,5 tone. Autoturismele și autocarele pentru transport persoane vor fi scutite de noua taxă.
Valoarea taxei va fi calculată în funcție de masa totală a mijlocului de transport, numărul de axe, clasa ecologică a motorului. Totodată, este important de știut că noua taxă de drum va fi achitată pentru o zi, o săptămână, o lună și un an.

Germania vrea să introducă viniete pentru utilizarea autostrăzilor din 2016!

Ministerul Transporturilor din Germania intenţionează să introducă viniete pentru autoturisme începând cu anul 2016. Preţul acestora nu a fost încă publicat, iar potrivit mass-media  ar putea costa în jur de 100 de euro pe an.